Izraelští vědci laboratorně zastavili rakovinu tlustého střeva

JERUZALÉM

Izraelským vědcům se poprvé v laboratorních podmínkách podařilo zastavit šíření rakoviny tlustého střeva. Oznámil to dnes Weizmannův institut, který sídlí v blízkosti Tel Avivu.

Foto: Dana Ehlová

Václav Hubálek z CC Riper s adeptem curlingu.

Institut informoval o své studii, jež prý dává naději, že bude možno lépe léčit rakovinu tlustého střeva. Tato choroba postihuje velkou část populace, zejména po padesátém roce života. Stává se obzvláště nebezpečnou, když začne vytvářet metastázy.

Vědci zjistili, že rakovinné buňky, jež začínají metastázovat, obsahují abnormálně vysoké množství proteinu beta- katenin; v důsledku toho ztrácejí svou přilnavost k okolním molekulám a začínají putovat spolu s krví, aby vytvářely zhoubné nádory v jiných částech těla.

Zvyšování obsahu beta-kateninu doprovází snižování obsahu dalšího proteinu, a sice e-kadherinu, který je nutný pro udržování přilnavosti buněk.

Izraelským vědcům se v laboratorních podmínkách podařilo snížit produkci beta-kateninu a zvýšit produkci e-kadherinu, což vedlo k zastavení migrace rakovinných buněk.

"Skutečnost, že proces invaze rakoviny tlustého střeva může být zvrácen, je zcela překvapivá a umožňuje doufat, že je možno ji u člověka zastavit," prohlásil před novináři profesor Avri Ben Zeev z biologického oddělení Weizmannova institutu, kde byla provedena studie, jejíž výsledky nedávno zveřejnil časopis Journal of Cell Biology.

Včasná léčba je účinná

Rakovina tlustého střeva je druhým nejčastějším druhem rakoviny u mužů v západních zemích a třetím nejčastějším u žen.

Česká republika je od počátku devadesátých let minulého století na prvním místě ve světových statistikách výskytu rakoviny tlustého střeva a konečníku. Ročně u nás nově onemocní 7500 obyvatel a 5000 jich na tuto chorobu zemře.

Diagnostické a léčebné metody existují a jsou účinné - pokud jsou použity v raném stádiu onemocnění. Při včasně diagnóze je pravděpodobnost vyléčení velmi vysoká - 90 i více procent.