Hlavní obsah

Januhairy neboli měsíc ve znamení oslav tělesného ochlupení

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

První měsíc roku je časem změn a předsevzetí. Posilovny jsou přeplněné, lidé hledají nové zaměstnání, vyhýbání se alkoholu nebo masu je rovněž oblíbenou činností. Posledních několik let se mnohé ženy drží i výzvy označené jako „Januhairy“ (Januar – leden, hair/y – ochlupení). Jde o trend, kdy alespoň na měsíc, ovšem mnohé i na delší dobu nebo natrvalo, odkládají veškeré holicí strojky a sázejí na přirozený vzhled.

Foto: Profimedia.cz

Dokonale oholená pokožka nebo přirozený vzhled?

Článek

Uvedená lednová výzva se objevuje poměrně pravidelně už šest let. „Je to osvobozující, protože vás to přiměje přemýšlet o tom, jak vlastně zacházíte se svým tělem a proč to vůbec děláte,“ řekla už v roce 2021 zakladatelka kampaně Januhairy Laura Jacksonová a dodala: „Možná budeme brzy v bodě, kdy lidé budou moci dělat opravdu to, co chtějí ve vztahu ke svému tělu a ochlupení, a nemuselo by se o tom ani veřejně mluvit.“

Důkazy o odstraňování chloupků různě po těle sahají až do dob Egypťanů či Římanů. Trend holení se postupem času měnil i s novými módními trendy - podle toho, jaké oblečení se dostávalo na trh a jak moc odhalovalo pokožku. V roce 1915 tak například jeden známý výrobce sáhl po příležitosti a uvedl na trh holítko s názvem Milady Decolette, které podle reklam nabízelo ženám potřebnou „úpravu“ a pomohlo jim vyřešit „trapný osobní problém“.

„Tenkrát šlo o velmi vědomé rozhodnutí značky agresivně rozšířit své zboží i na ženy,“ uvedla k tomu v rozhovoru pro CNN Breanne Fahsová, profesorka genderových studií na Arizonské státní univerzitě.

Jak dosáhnout hladké pokožky bez podráždění

Styl

Uvedená marketingová strategie šla ruku v ruce se vzestupem zobrazování módních fotografií v časopisech, takže se „nový ideál krásy“ šířil jako lavina.

V současné době se ovšem mnohé trendy mění - co bylo dříve nepředstavitelné, je in, či naopak.

Ženské ochlupení ale i po sto letech stále zůstává pro mnohé tabu, a to i ve společnostech, které jinak oslavují výhody všeho, co je přirozené, včetně například jídla nebo kosmetiky.

Silná společenská norma

Studie společnosti YouGov v roce 2021 zjistila, že 59 % Britů považuje ženské ochlupení v podpaží za velmi „neatraktivní“, přičemž rozdíl mezi muži a ženami nebyl výrazný - šlo o 57 % vs. 61 %.

Výzkum rovněž zjistil generační rozdíly v názorech - mladí lidé mnohem méně označovali viditelnější ochlupení na těle jako neatraktivní, zejména pak mladé ženy zastávaly takový názor výrazněji.

A trend se prolíná i do současnosti - na síti TikTok má například obsah s hashtagem #bodyhairpositivity více než 214 milionů zhlédnutí, stále více jsou v nabídce i kosmetické produkty zjemňující tělesné ochlupení atd. Dalo by se tak říci, že i v tomto „odvětví“ se věci mění.

Jenže když se na téma podíváme globálně, uvidíme jiný obrázek. Z jiného průzkumu vyplývá, že 92 až 99 procent žen v USA, Velké Británii, Austrálii, Novém Zélandu a v části západní Evropy si stále pravidelně odstraňuje chloupky na nohou a v podpaží.

„To je opravdu šokující zjištění pro normu, která navíc nemá žádný zdravotní přínos. Není tu jasný význam jako třeba u používání bezpečnostních pásů nebo u čištění zubů. Je zajímavé sledovat, jak mocné přesvědčení holit se stále je,“ konstatovala Fahsová.

Anketa

Které tělesné partie pravidelně holíte?
Všechny, vsázím na dokonale upravený vzhled.
32,8 %
Jen podpaží
6,6 %
Podpaží a nohy
9,7 %
Jen nohy
1,7 %
Jen intimní partie
7,4 %
Žádné, jsem vyznavačkou/vyznavačem přirozeného vzhledu.
41,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 472 čtenářů.

Jak k tomu dodává, i když je stále více vidět narůstající počet iniciativ, které se staví za ponechání ochlupení kdekoli na těle, konkrétní data, kolik lidí se k takovému postoji hlásí, stále nejsou.

Zpochybnění ideálu krásy

Sedmadvacetiletá Roxanne Feligová z Tampy na Floridě, která se připravuje na doktorát v oboru sociální psychologie, na Instagramu pravidelně zveřejňuje příspěvky, ve kterých se hrdě hlásí k trendu přirozeného ochlupení. Je to její osobní volba, která však „schytává“ velkou vlnu kritiky.

„Rozporuplné na tom je, že mnoho z nich (příspěvků) je od žen. A bývají opravdu agresivní, často mé fotky označují za nechutné,“ uvedla pro CNN.

Podobné zkušenosti ovšem mají i další ženy, které se za podobné snímky nestydí a zveřejňují je. „Nejdřív jsem byla hodně uražená, ale už jsem si zvykla,“ dodává sedmadvacetiletá umělkyně Esther z Montrealu.

Jak k tomu dodává, pokud se má něco změnit, je potřeba změnu nejen dělat, ale i ukazovat, aby byla vidět.

„Necháte-li své ochlupení přirozeně růst, může vám to pomoci zpochybnit představy o kráse a o tom, jak se skutečně cítíte ve svém těle,“ dodala Fahsová s tím, že takové rozhodnutí by mělo být na každé ženě.

A pokud tak učiní, neměla by za to být odsuzována jen proto, že neplní společenskou normu nebo ideál krásy. To samé platí samozřejmě i u mužů.

Oholené, či neoholené ohanbí? Většina s návratem k přirozenosti nepočítá

Vztahy a sex

Ženy se bouří proti veřejným genderově neutrálním toaletám v Sydney

Styl

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám