Hlavní obsah

GP Evropy vládl Ralf Schumacher, Williams má double

Novinky, Radek Malina

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

NÜRBURGRING

Grand Prix Evropy vozů formule 1 na německém Nürburgringu vyhrál domácí pilot Ralf Schumacher ze stáje Wiliams. Úspěch tohoto týmu podtrhl druhým místem Juan Pablo Montoya, třetí skončil Rubens Barrichello s ferrari. Jeho týmový kolega Michael Schumacher skončil šestý a jako první muž v historii překonal hranici 1000 bodů získaných v seriálu MS.

Foto: Adam Klofáč

3. Kunratické Hody

Článek

"Je to skvělé. Myslím, že velkou měrou k mému úspěchu pomohl skvělý start. Ten se mi opravdu vydařil. Ale je třeba pamatovat i na práci mechaniků, kteří v boxech odvedli při zastávkách skvělou práci. Byli skutečně perfektní. Stejně tak auto i pneumatiky," rozplýval se po závodě Ralf Schumachar, který dnes slaví osmadvacáté narozeniny. "Je přece perfektní vyhrát doma, před vlastními fanoušky."

Z prvního místa odstartoval do závodu Fin Kimi Räikkönen ze stáje West McLaren Mercedes, který poprvé v kariéře vyhrál kvalifikaci, přičemž nejúspěšnější byl už v pátečním kvalifikačním tréninku. McLaren ze z pole position těšil po více než dvou letech, naposledy zaznamenal takový úspěch v Monaku 2001. Zajímavostí bylo, že Räikkönen neměl na třech měřených úsecích okruhu ani jeden nejrychlejší čas, ale jel velmi vyrovnaně.

Šampión měl špatný start

V závodě nasadil finský mladíček vysoké tempo, hned po startu získával postupně náskok, který v devátém kole narostl na více než šest sekund. Úvod se naopak nevydařil Němci Michaelu Schumacherovi s ferrari, kterého předjel bratr Ralf na williamsu.

Začátek byl jednoznačný, v čele kroužil neohroženě Räikkönen. Jedinou zajímavostí byl přehmat Villeneuva, jenž to přehnal s agresivitou při útoku na sedmnácté místo, udělal hodiny a propadl se na konec startovního pole. Vzápětí navíc utrhnul přední křídlo.

Většina týmů zvolila taktiku dvou zastávek v boxech, po šestnácti kolech mířil k první shodně vedoucí Räikkönen a třetí M. Schumacher, o kolo později pak jeho bratr Ralf. Vše proběhlo hladce, a tak se pořadí neměnilo.

V šestadvacátém kole přišel klíčový okamžik celého závodu. V klesání do zatáčky Dunlop se z motoru vozu vedoucího Räikkönena zakouřilo a Fin musel stroj odstavit, závod pro něj skončil. Nijak neskrýval vztek, za bariérou zlostně odstrčil traťového komisaře, který mu přispěchal na pomoc. "Vyšel mi start, měl jsem závod pod kontrolou. Jsem nesmírně zklamaný, rozčarovaný. Je to nepříjemné, auto až do osudného okamžiku fungovalo skvěle," cituje Kimiho Räikkönena server McLaren.com.

Vedení se ujal Ralf Schumacher a neohroženě mířil za vítězstvím. Jediná komplikace mohla nastat při zastávce v boxech, ale tu zvládli mechanici Wiliamsu bravurně, a tak si bratr úřadujícího světového šampióna bez problémů dokroužil pro první vítězství v sezóně, celkově páté v kariéře.

Útok Montoyi

Bitva se odehrávala za zády vítěze. Jeho týmový kolega Montoya díky rychlé zastávce v boxech předstihl Barrichella a 16 kol před koncem se odhodlal k útoku na druhého M. Schumachera. V nájezdu do zatáčky byl Kolumbijec rychlejší, úřadující šampión atak neustál, zůstal ve vnitřní straně a po malém kontaktu skončil zadními koly ve štěrku, z něhož ho museli vytlačit traťoví komisaři. "Michael byl v té zatáčce prostě pomalejší, zůstal na vnitřní straně, předjížděl jsem ho vnějším obloukem a došlo ke kontaktu. Myslím, že to byl tvrdý, ale korektní a krásný souboj," prohlásil Juan Pablo Montoya.

Michael Schumacher se propadl na šesté místo, na pátého Skota Coultharda z McLarenu ztrácel přes 16 vteřin. Drama pokračovalo, neboť Coulthard se v předposledním kole odhodlal k útoku na čtvrtého Alonsa, jenže to udělal v nejméně vhodnou dobu, vůz nezvládl a skončil mimo trať. McLaren zůstal bez bodu, šéf týmu Norbert Haug v boxech jen zlostně kroutil hlavou. "Byl to frustrující víkend. Pro mě i pro tým," stručně pronesl David Coulthard.

Alonso pak ještě v nájezdu do cílové rovinky odrazil útok M. Schumachera, který pátým místem a ziskem čtyř bodů jako první jezdec formule 1 v historii pokořil hranici tisíce bodů. Po 188 závodech jich má na kontě 1003.

Fakta z GP Evropy
1. R. Schumacher (Něm.)1:34:43,622 (prům. 195,633 km/h)
2. Montoya (Kol., oba Williams BMW)-16,821
3. Barrichello (Braz.,Ferrari)-39,673
4. Alonso (Šp.,Renault)-1:05,731 min.
5. M. Schumacher (Něm.,Ferrari)-1:06,162
6. Webber (Austr., Jaguar Cosworth)
7. Button (Brit.,BAR)
8. Heidfeld (Něm.,Sauber Petronas), všichni 1 kolo zpět
Nejrychlejší kolo: 14. Räikkönen 1:32.621 min.
Okruh v Nürburgringu měří 5148 metrů, závod se jel na 60 kol, což je 308,863 km. Z 20 jezdců na startu dokončilo závod 14 pilotů.
Stav MS po 9 závodech
1. M. Schumacher58
2. Räikkönen (Fin., West McLaren Mercedes)51
3. R. Schumacher43
4. Alonso39
5. Montoya39
6. Barrichello37
7. Coulthard (Skot., West McLaren Mercedes)25
8. Trulli (It., Renault)13
Pohár konstruktérů
1. Ferrari95
2. Williams BMW82
3. West McLaren76
4. Renault52
5. BAR13
6. Jordan11
7. Jaguar Cosworth9
8. Sauber Petronas9
Příští závod šampionátu se jede 6. července jako GP Francie v Magny Cours.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám