Hlavní obsah

Barrichello možná nepojede domácí Velkou cenu

Novinky, Pavel Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Pilot stáje Ferrari Rubens Barrichello dostal při nedělní Velké ceně Malajsie výjimku a na základě lékařského doporučení startoval bez ochranného systému HANS. Pokud by tak chtěl učinit i při GP Brazílie, je možné, že by nesměl usednout do kokpitu a před domácím publikem by vystoupil jen jako divák.

Foto: Dalibor Szenci
Článek

Barrichello proti podpěře hlavy a krku, kterou piloti musejí povinně nosit podle nových řádů seriálu F1 v letošní sezóně, kriticky vystupoval od samého počátku. Po Velké ceně Austrálie si dokonce stěžoval, že ochranný prvek byl pravou příčinou havárie, která jej v pátém kole vyřadila ze závodu. V Malajsii pak skončil bez fixovaného krku druhý...

Mezinárodní automobilová federace (FIA) ovšem nechce ani slyšet o změně stavu, udělení trvalých výjimek či použití systému podle vůle pilotů. "Neplánujeme žádné změny systému, ani neuvažujeme, že by používání tohoto ochranného prvku bylo dobrovolné," prohlásil zdroj z vedení FIA v rozhovoru pro anglický list Daily Telegraph.

Podle FIA se jezdci musejí smířit s faktem, že HANS je povinný. "Každý jezdec musí být od letošní sezóny tímto prvkem, který je jen ku prospěchu samotných závodníků, vybaven," zní od představitelů federace. "Pokud jsou ve stájích jezdci, kteří nemohou závodit s touto ochranou, musejí být nahrazeni piloty, kterým něco takového nevadí," dodává FIA.

Nejhůře dopadl nováček Wilson

Vedení stáje Ferrari už dokonce připustilo, že věc by mohla dojít tak daleko, že by Barrichello musel být skutečně vystřídán třetím jezdcem. Přesto doufá, že se během tohoto týdne, kdy stáj testuje na okruhu v Barceloně, podaří najít nějaké schůdné řešení.

"Pokud je Rubens navlečen do ochranného postroje, cítí při řízení bolest," uvedl pro Daily Telegraph mluvčí stáje. "Zkoušíme modifikovaný systém, který by mu měl ulevit. Pokud to ale nebude v pořádku, budeme muset využít náhradního jezdce."

Brazilský pilot stáje z Maranella není jediným, kdo systém ochrany hlavy a krku veřejně kritizuje. "Necítím se při řízení tak jistý, nemohu se plně soustředit," oznámil ještě před začátkem letošního ročníku formule 1 pilot McLarenu David Coulthard.

Nováček seriálu, čtyřiadvacetiletý Brit Justin Wilson, musel být po posledním závodu v Malajsii v souvislosti s HANS dokonce hospitalizován. Patnáct kol před koncem Wilson odstoupil, protože mu popruhy systému uskříply nervy na ruce a nemohl s ní hýbat. Než se k jeho monopostu Minardi dostal personál okruhu, strávil osm minut v bolestech. Poté byl převezen do nemocnice, kde zůstal přes noc na pozorování.

Reklama

Související články

HANS vyvolává ve formuli 1 rozpory

Velmi mnoho rozporů vyvolává systém HANS (Head And Neck Support), který musí jezdci používat od začátku této sezóny ve formuli 1. Zařízení, jež má sloužit...

Nástup mladíků a tažení Renaultu

"Pozor, pánové, přišel čas mladších ročníků!" I takový vzkaz lze dešifrovat po Velké ceně Malajsie, která byla druhým podnikem letošního ročníku MS formule 1....

Schumacher: Nejsem stroj, jen člověk

Obhájce titulu mistra světa Němec Michael Schumacher už podruhé za sebou jen přihlížel ceremoniálu vyhlašování vítězů. Po čtvrtém místě v Melbournu dojel...

Výběr článků

Načítám