Hlavní obsah

Zběsilou jízdu tesly čínským městem nepřežili dva lidé. Natočily ji kamery

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Automobilová nehoda v městské prefektuře Čchao-čou, která skončila tragickou smrtí motocyklisty a středoškolské studentky, vzbudila nejen v Číně, ale i ve světě nebývalou pozornost. Řidič totiž řídil automobil Tesla Y a děsivé video z nehody vyvolalo řadu otázek o bezpečnosti těchto vozů. Většinou jde však o nepodložené spekulace.

Zběsilou jízdu tesly čínským městem nepřežili dva lidéVideo: AP

 
Článek

Nehoda se odehrála v neděli 5. listopadu krátce kolem deváté hodiny ráno. Pětapadesátiletý řidič Čan (čínská média neuvádějí jeho plné jméno) zamýšlel zaparkovat u svého obchodu. Když měl vůz začít couvat, rozjel se místo toho dopředu. Následně prudce vyrazil po silnici.

O 30 sekund a 2,6 kilometru později skončila jízda tragicky. Auto smetlo motocyklistu a několik cyklistů. Nehoda si vyžádala dvě oběti – řidiče motorky a středoškolskou studentku. Další tři lidé, včetně řidiče, skončili s blíže nespecifikovanými zraněními v nemocnici.

Foto: Youtube Tiāntiān kāixīn

Řidič Tesly během divoké jízdy zabil dva lidi.

Vyšetřování nehody stále probíhá. Policie vyloučila, že by Čan byl pod vlivem drog či alkoholu. Jeho rodina tvrdila, že Čan nemohl zaparkovat, protože mu špatně fungoval brzdový pedál a po stisknutí parkovacího tlačítka se vůz rozjel dopředu.

Na plný plyn, žádná brzda

Čínské zastoupení automobilky Tesla uvedlo, že při nehodě bude plně spolupracovat s úřady, aby se událost vysvětlila. Podle automobilky záznam z bezpečnostních kamer odpovídá datům z vozidla. Ta mají ukazovat, že po celou dobu zběsilé jízdy byl plynový pedál hluboce sešlápnutý, zatímco brzdění neprobíhalo vůbec.

Video rozproudilo na sociálních sítích řadu spekulací. Tou nejčastější je, že se vůz pokoušel zaparkovat a následně se autopilot „zbláznil“.

Tesly jsou sice kvůli možnosti poloautonomního řízení schopné ovládat akcelerátor, brzdový pedál i řízení „po drátě“, ovšem kontroverze nehod vozů této značky zatím vždy spočívala v tom, že zapnutý systém Autopilot údajně nereagoval na překážku, případně že jej lze snadno oklamat. Případ, kdy by systém takovýmto způsobem ovládl vůz a nekontrolovatelně se řítil ulicemi, dosud nebyl vyšetřován jako chyba automobilu.

Není to poprvé, co automobilka v Číně podobnou věc řeší. Krátce předtím se odehrála nehoda v Nankingu, kdy se řidič tesly rozjel, dosáhl rychlosti až 150 kilometrů za hodinu a zastavit dokázal až po najíždění na okraje silnice.

Nehoda se tehdy obešla bez zranění. Řidič taktéž tvrdil, že mu nefungovaly brzdy. Data z vozu pak ale ukázala, že po celou dobu měl sešlápnutý plynový pedál a brzdového se ani nedotkl.

To může vést k poslednímu možnému scénáři – lidské chybě. Případů, kdy si řidič spletl brzdu a plyn a následně v panice plyn držel sešlápnutý v domnění, že prudce brzdí, je celá řada.

Tesla v Německu smí používat označení Autopilot, rozhodl soud

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám