Článek
Tisková konference v Levoči o dalším osudu busty Cecillie Gonzagy, za jejíhož autora byl označován italský mistr Donatello, budila obrovský zájem. Místo ministryně kultury Martiny Šimkovičové (nom.SNS) se však před zástupce médií postavil Machala.
Byl to právě generální tajemník služebního úřadu rezortu kultury, kdo bustu začátkem léta oblečený v černé mikině s kapucí za pomoci Lynx komanda, které standardně zasahuje při trestné činnosti, odvezl z muzea v Levoči. Ministerstvo to tehdy vysvětlovalo bezpečnostními důvody, ze stejného důvodu nechtělo sdělit místo, kam byla odvezena.
Machala se úvodu svého vystoupení převážně zabýval expertkou Martou Herucovou, která předmětnou bustu zkoumala a jako první ji označila za Donatellovo dílo. Své stanovisko o původu busty zveřejnila i ve článku v odborném periodiku. „Udělala to na vlastní odpovědnost,“ poznamenal.

Podle Machaly, o kterém se někdy hovoří jako o „stínovém vedení rezortu“, expert na italskou renesanci Francesco Caglioti zpochybnil, že by dílo skutečně vytvořil Donatello. Doktorce Herucové pak úředník vyčetl, že druhého odborníka oslovila až poté, co své závěry publikovala veřejně.
Machala zaútočil i na média, která o odvozu busty informovala s tím, že se jedná o Donatellovu práci. „Ani my jsme ještě před dvěma dny nevěděli, že je busta od Donatella,“ poznamenal a opřel se do médií, že šíří žluč, nenávist a mohou za rozklad společnosti.
„Baví vás rozeštvávat lidi na denní bázi?“ ptal se Machala a poznamenal, že cílem ministerstva „bylo ochránit sbírkový předmět“.
Hrozba soudy
Profesor uvedl, že prý jde o moderní falzifikát z dílny florentské manufaktury z konce 19. století. „Tato busta plní všechny atributy označení úmyslný falzifikát,“ citoval Machala ze správy italského odborníka.
Dodal pak, že očekává od všech omluvu, jinak se s nimi „potká u soudu“. „Nikdo si nebude otírat hubu o ministryni,“ uzavřel s tím, že ministerstvo vypracuje postup, jak tento umělecký předmět vystavit veřejnosti. „Ne proto, že je od Donatella, ale proto, že je to pěkný kousek výtvarného umění,“ poznamenal.
Na tiskové konferenci dal prostor jen pro tři novinářské otázky.
Během odpovědí uvedl, že ti, kteří by chtěli závěry profesora Cagliotiho zpochybnit, se „budou potýkat nejen s právníky ze Slovenska“.
Busta ležela bez povšimnutí v depozitu muzea v Levoči celá desetiletí pouze s popiskem „mramorová busta ženy neznámého autora“. Odborníci až začátkem roku 2025 označili bustu za Donatellovo dílo a za světový unikát. Tvrdili, že dílo vzniklo v polovině 15. století ve Florencii a na území dnešního Slovenska se dostalo kvůli kontaktům Gonzagových z italské Mantovy a šlechtického rodu Csákyových, který vlastnil zámek ve Spišském Hrhovu, kde byla busta původně uložena.