Hlavní obsah

Ani jeden mrtvý. Finská metropole má nejbezpečnější silnice v Evropě

1:16
1:16

Poslechněte si tento článek

Ve finském hlavním městě Helsinki nezemřel loni ani jeden člověk při dopravních nehodách. Mezi evropskými hlavními městy je to unikát. Byť počet úmrtí na evropských silnicích klesá, loni to bylo o tři procenta, například Praha stagnuje. Podle policie v českém hlavním městě při nehodách zemřelo loni 21 lidí, stejně jako o rok předtím.

Foto: Envato Elements

Značka zóny s maximální povolenou rychlostí

Článek

O finském úspěchu píše server Politico a cituje finského dopravního inženýra Roniho Utriainena, podle kterého se jej podařilo dosáhnout díky mnoha faktorům, tím nejdůležitějším je ale snížení povolené rychlosti.

Ze statistik vyplývá, že pokud se sníží maximální povolená rychlost, byť jen ze 40 na 30 kilometrů v hodině, klesne počet úmrtí při nehodách na polovinu. Helsinki proto před čtyřmi lety zavedly třicítku v rezidenčních oblastech a v městském centru.

Helsinki jsou oproti Praze co do počtu obyvatel zhruba poloviční, denně se v nich ale pohybuje na 1,8 milionu lidí.

V Praze je plošně povolená maximální rychlost padesát kilometrů za hodinu, tzv. zóny 30 se nicméně pomalu šíří minimálně v rezidenčních čtvrtích. Zóny s omezenou rychlostí jsou nejen bezpečnější, ale snižují i „prales“ dopravních značek, kterým Praha trpí.

Anketa

Měla by se v českých rezidenčních oblastech a centrech měst snížit maximální povolená rychlost na 30 km/h?
Ano
40,5 %
Ne
59,5 %
Celkem hlasovalo 766 čtenářů.

Výběr článků

Načítám