Článek
V dopise, který má k dispozici slovenský Denník N, se Fico dotazuje, kolik a kterým médiím platí ministerstva a jejich podřízené organizace za reklamu. Členům vlády připomíná, že se zavázali vytvořit podmínky pro rovnoprávné fungování všech médií a zamezit neoprávněným zásahům do svobody slova.
Přitom to byl právě předseda slovenské vlády, který se hned po nástupu k moci snažil zamezit kritickým médiím ve vstupu na úřad vlády. Narazil však na zákon o přístupu k informacím, který jeho záměr zhatil.
Nyní Fico volá po transparentnosti a rovnosti, zároveň ale bojkotuje politické diskuse v médiích, které dlouhodobě označuje za „protivládní, nepřátelské a lživé“. Kromě něho se debat odmítali dlouhodobě zúčastňovat i další koaliční zástupci. Panují proto obavy, zda skutečným Ficovým cílem není sáhnout standardním médiím na příjmy z reklamy, která je už tak v některých případech omezená.
Premiér Fico poskytl příspěvek z své rezervy organizacím napojeným na dezinformační média:
Premiér Robert Fico poskytl příspěvek z rezervy vlády organizacím napojeným na dezinformační média. Konkrétně:
- Občanské sdružení Verbina, které vydává web Hlavný denník, obdrželo příspěvek ve výši 10 000 eur.
- Občanské sdružení Heuréka Evolution, propojené s webem Hlavné správy, získalo také 10 000 eur.
Oba zmíněné portály jsou známé šířením dezinformací a ruské propagandy, v minulosti byly kvůli tomu i zablokovány Národním bezpečnostním úřadem.
Co tvrdí premiér
„V Programovém prohlášení vlády Slovenské republiky na roky 2023–2027 jsme deklarovali vytvoření podmínek pro rovnoprávné fungování všech médií a zároveň zabránění neoprávněným zásahům do svobody slova, svobody vysílání a práva na šíření informací,“ uvádí premiér.
„Demokratický a právní stát je postaven na svobodné výměně názorů a otevřeném informačním prostoru. Pluralita názorů, rovný přístup k informacím a rovnováha mezi veřejnoprávními a soukromými médii jsou klíčové pro vytváření informované veřejnosti a důvěru občanů v demokratické instituce,“ uvádí Fico.
Argumentuje, že z tohoto důvodu je nezbytné zajistit, aby veřejné finance byly rozdělovány rovnoměrně a nedocházelo k privilegování určitých aktérů na úkor jiných, čímž by mohlo dojít ke zkreslení veřejného mínění.
Čas mají do úterý
„V zájmu zajištění transparentnosti a efektivního hospodaření s veřejnými zdroji v době historické konsolidace Vás tímto žádám, abyste mi v termínu do 26. srpna 2025 (úterý), do 18:00 hod., předložili úplný seznam všech finančních prostředků vynaložených na mediální a marketingové kampaně, které od vzniku současné vlády Vaším ministerstvem byly poskytnuty z prostředků státního rozpočtu, evropských fondů či jiných zahraničních zdrojů soukromým i veřejnoprávním televizím, rádiím, digitálním a tištěným médiím a reklamním agenturám. Tato žádost se týká i organizací, které Vám podléhají, stejně jako veřejnoprávních institucí ve Vaší působnosti,“ uzavřel Fico dopis.
Robert Fico v podnikl vůči médiím několik výrazných kroků:
Robert Fico v podnikl vůči médiím několik výrazných kroků:
- Rozeslal ministrům dopis, ve kterém žádá detailní přehled všech finančních částek vyplacených médiím za reklamu a marketingové kampaně, zdůrazňuje nutnost rovného přístupu a spravedlivého rozdělování rozpočtů mezi různá média.
- Označil některá média (například TV Markíza, deník SME, Denník N, Aktuálně) za „nepřátelská“ a rozhodl, že budou na úřadu vlády nežádanými hosty, čímž jim omezil přístup k informacím.
- Kritizoval vybrané novináře a redakce za šíření „nenávisti“ vůči své straně, opakovaně napadal svobodná média za kritické reportáže.
- Požadoval zvýšenou kontrolu nad fungováním médií ze strany státu a podpořil restriktivní postupy vůči těm, kteří jej kritizují.
- Celkově zavádí přísnější podmínky pro komunikaci s médii, žádá větší transparentnost ve výdajích státních institucí vůči médiím a prosazuje omezení pro vybrané redakce, které označuje za „nepřátelské“.