Hlavní obsah

Fico chce po ministrech, aby mu vyčíslili, kolik kterým médiím platí za reklamu

2:47
2:47

Poslechněte si tento článek

Bratislava

Slovenský premiér Robert Fico (Směr) vyzval ministry své vlády, aby mu do úterý předložili přehled plateb jednotlivým médiím za reklamu. Politik, který je známý tím, že odmítá poskytovat informace novinářům, kteří jsou vůči němu kritičtí, svůj požadavek zdůvodňuje potřebou rovnoprávnosti a zamezením privilegování některých médií na úkor jiných.

Foto: Facebook Robert Fico

Slovenský premiér Robert Fico

Článek

V dopise, který má k dispozici slovenský Denník N, se Fico dotazuje, kolik a kterým médiím platí ministerstva a jejich podřízené organizace za reklamu. Členům vlády připomíná, že se zavázali vytvořit podmínky pro rovnoprávné fungování všech médií a zamezit neoprávněným zásahům do svobody slova.

Přitom to byl právě předseda slovenské vlády, který se hned po nástupu k moci snažil zamezit kritickým médiím ve vstupu na úřad vlády. Narazil však na zákon o přístupu k informacím, který jeho záměr zhatil.

Nyní Fico volá po transparentnosti a rovnosti, zároveň ale bojkotuje politické diskuse v médiích, které dlouhodobě označuje za „protivládní, nepřátelské a lživé“. Kromě něho se debat odmítali dlouhodobě zúčastňovat i další koaliční zástupci. Panují proto obavy, zda skutečným Ficovým cílem není sáhnout standardním médiím na příjmy z reklamy, která je už tak v některých případech omezená.

Premiér Fico poskytl příspěvek z své rezervy organizacím napojeným na dezinformační média:

Premiér Robert Fico poskytl příspěvek z rezervy vlády organizacím napojeným na dezinformační média. Konkrétně:

  • Občanské sdružení Verbina, které vydává web Hlavný denník, obdrželo příspěvek ve výši 10 000 eur.
  • Občanské sdružení Heuréka Evolution, propojené s webem Hlavné správy, získalo také 10 000 eur.

Oba zmíněné portály jsou známé šířením dezinformací a ruské propagandy, v minulosti byly kvůli tomu i zablokovány Národním bezpečnostním úřadem.

Co tvrdí premiér

„V Programovém prohlášení vlády Slovenské republiky na roky 2023–2027 jsme deklarovali vytvoření podmínek pro rovnoprávné fungování všech médií a zároveň zabránění neoprávněným zásahům do svobody slova, svobody vysílání a práva na šíření informací,“ uvádí premiér.

„Demokratický a právní stát je postaven na svobodné výměně názorů a otevřeném informačním prostoru. Pluralita názorů, rovný přístup k informacím a rovnováha mezi veřejnoprávními a soukromými médii jsou klíčové pro vytváření informované veřejnosti a důvěru občanů v demokratické instituce,“ uvádí Fico.

Argumentuje, že z tohoto důvodu je nezbytné zajistit, aby veřejné finance byly rozdělovány rovnoměrně a nedocházelo k privilegování určitých aktérů na úkor jiných, čímž by mohlo dojít ke zkreslení veřejného mínění.

Čas mají do úterý

„V zájmu zajištění transparentnosti a efektivního hospodaření s veřejnými zdroji v době historické konsolidace Vás tímto žádám, abyste mi v termínu do 26. srpna 2025 (úterý), do 18:00 hod., předložili úplný seznam všech finančních prostředků vynaložených na mediální a marketingové kampaně, které od vzniku současné vlády Vaším ministerstvem byly poskytnuty z prostředků státního rozpočtu, evropských fondů či jiných zahraničních zdrojů soukromým i veřejnoprávním televizím, rádiím, digitálním a tištěným médiím a reklamním agenturám. Tato žádost se týká i organizací, které Vám podléhají, stejně jako veřejnoprávních institucí ve Vaší působnosti,“ uzavřel Fico dopis.

Robert Fico v podnikl vůči médiím několik výrazných kroků:

Robert Fico v podnikl vůči médiím několik výrazných kroků:

  • Rozeslal ministrům dopis, ve kterém žádá detailní přehled všech finančních částek vyplacených médiím za reklamu a marketingové kampaně, zdůrazňuje nutnost rovného přístupu a spravedlivého rozdělování rozpočtů mezi různá média.
  • Označil některá média (například TV Markíza, deník SME, Denník N, Aktuálně) za „nepřátelská“ a rozhodl, že budou na úřadu vlády nežádanými hosty, čímž jim omezil přístup k informacím.
  • Kritizoval vybrané novináře a redakce za šíření „nenávisti“ vůči své straně, opakovaně napadal svobodná média za kritické reportáže.
  • Požadoval zvýšenou kontrolu nad fungováním médií ze strany státu a podpořil restriktivní postupy vůči těm, kteří jej kritizují.
  • Celkově zavádí přísnější podmínky pro komunikaci s médii, žádá větší transparentnost ve výdajích státních institucí vůči médiím a prosazuje omezení pro vybrané redakce, které označuje za „nepřátelské“.

Výběr článků

Načítám