Článek
Výbor požádal Česko o zachování a obnovu mostu na Výtoni na jeho současném místě vzhledem k tomu, že tvoří důležitou součást slavného říčního panoramatu. To přispívá k výjimečné hodnotě historického jádra Prahy, které bylo zapsáno na Seznam světového dědictví UNESCO v roce 1992.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v pondělí řekl, že chce ještě v končícím volebním vynést rozhodnutí o osudu železničního mostu pod Vyšehradem. Ministr by měl říci, zda se bude pokračovat v projektu nahrazení památkově chráněné nýtované konstrukce novou na původních pilířích, anebo zda se most opraví. Kupka řekl, že pro rozhodnutí mu chybí ještě analýza dopadů na kulturní dědictví, takzvaná HIA (Heritage Impact Assessment).
Současný železniční most na Výtoni je z roku 1901. Podle odborníků je významnou technickou kulturní památkou v pražské památkové rezervaci, jeho nýtovaná konstrukce je památkově chráněná. Podle kritiků z iniciativy Nebourat most trpí zanedbáním údržby.
Kvůli špatnému stavu je provoz vlaků na mostě několikátým rokem výrazně omezen, podle dřívějších vyjádření Správy železnic je nutné ho nahradit kvůli výrazné korozi. Podle Nadačního fondu Vyšehradský most lze zkorodované prvky vyměnit při zachování technologie nýtování, rychlejším a levnějším provedení.