Hlavní obsah

Traktory u Braniborské brány, stávka na železnici. Protesty ochromily německou dopravu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Německo může ve středu čelit dopravnímu chaosu, píše web stanice Deutsche Welle (DW). K němu by mohlo dojít v souvislosti s třídenní celostátní stávkou strojvedoucích, kteří se domáhají vyšších mezd a kratší pracovní doby, a pokračujícími protesty zemědělců, jimž se nelíbí plánované snížení dotací v zemědělském sektoru.

Němečtí farmáři blokují silniceVideo: Reuters

 
Článek

Deník Bild na svém webu uvedl, že k největším dopravním komplikacím v souvislosti se stávkami a protesty by mohlo dojít v Hamburku, Drážďanech a Mnichově.

Během stávky vlaků společnosti Deutsche Bahn (DB), která od německého soudu dostala zelenou v úterý, budou železniční spoje jezdit podle značně omezeného mimořádného jízdního řádu, což podle DW donutí mnoho z milionů cestujících zrušit své cesty nebo najít jiné způsoby, jak se dostat tam, kam potřebují.

Přibližně 80 procent dálkových spojů bude při stávce, která potrvá až do pátku, zrušeno, uvedla mluvčí německých drah Anja Brökerová.

„Stejně jako v předchozích stávkách bude moci jezdit 20 procent našich dálkových vlaků a také musíme masivně omezit naši nabídku v regionální dopravě,“ vysvětlila mluvčí, která cestujícím doporučila, aby svoji cestu pokud možno odložili nebo se dopředu informovali o tom, zda jejich vybraný spoj skutečně pojede.

Podle deníku Bild například z berlínského nádraží „nic nejezdí“, kvůli čemuž budova zeje prázdnotou. Podobná situace je ve Frankfurtu nad Mohanem, kde se na místním nádraží nacházejí pouze jednotky nebo nižší desítky cestujících.

Foto: Profimedia.cz

Nádraží ve Frankfurtu nad Mohanem

Dotkne se i Česka

Omezena v noci na středu byla i městská a regionální železniční doprava a zároveň došlo k omezení spojů dálkových vlaků osobní dopravy, které zasáhne i spoje z Česka.

Podle Českých drah budou vlaky EuroCity mezi Prahou a Berlínem končit v Drážďanech, zatímco noční vlaky z Prahy přes Lipsko do Curychu skončí již v Děčíně.

Stávku svolal odborový svaz strojvedoucích GDL, který požaduje zvýšení mezd o 555 eur (asi 13 600 korun) měsíčně a vyplacení jednorázové protiinflační prémie 3000 eur (asi 73 400 korun).

To ale odmítá společnost DB, podle které by při vyhovění těmto požadavkům došlo ke zvýšení nákladů na personál o 50 procent. Jako kompromis nicméně nabídla zvýšení mezd o 11 procent a jednorázový bonus 2850 eur (asi 69 700 korun). Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají i s příplatky a bonusy 45 000 až 56 000 eur (až 1,36 milionu Kč).

Foto: Fabrizio Bensch, Reuters

Traktory u Braniborské brány v Berlíně

Blokáda zemědělců

Od pondělí blokují němečtí zemědělci svými traktory řadu vjezdů na dálnice a pořádají shromáždění ve městech.

Podle deníku Bild pokračovala blokáda i ve středečních ranních hodinách například v Berlíně, kde se protestující shromáždili na úseku kolem Braniborské brány mezi ulicemi Ebertstrasse a Yitzhak-Rabin Strasse.

Německá policie uvedla, že k půl páté ráno na trase nocovalo 24 tahačů, 14 kamionů, čtyři osobní auta a 25 lidí. Protestní situace byla ve středu brzy ráno klidná, vysvětluje Bild.

Bavorští farmáři ve středu pokračují v protestech také v Augsburgu, v jehož několika okresech plánují protestní jízdy s traktory a četná shromáždění. Přímo v Augsburgu je ústřední setkání plánovano v místě lidových slavností Plärrer. Očekává se, že hlavním řečníkem bude předseda Bavorského svazu farmářů Günther Felssner.

Někteří pozorovatelé kritizují skutečnost, že mnozí konzervativci protesty zemědělců podpořili poté, co zatratili podobnou taktiku, kterou používají klimatičtí aktivisté z Poslední generace.

Jiní vyjádřili obavy, že krajní pravice využila hněvu zemědělců k podpoře své vlastní agendy, podotýká DW.

Německý ministr zemědělství Cem Özdemir v rozhovoru zveřejněném ve středu, na který DW odkazuje, vyjádřil pochopení pro obavy zemědělců a uvedl, že mnozí z nich se obávají, že jejich zájmy jsou v politické krajině ovládané městskými aktéry přehlíženy.

Varoval však, že současná společenská atmosféra by mohla vést k situaci „jako v USA“, kde spolu lidé „nemluví, nevěří si a předpokládají o sobě navzájem to nejhorší“.

FOTO: Protestující farmáři obsadili Braniborskou bránu. Sjelo se 680 traktorů a vozidel

Evropa

Lednové protesty zemědělců kvůli sníženým dotacím v zemědělském sektoru navazují na ty z loňského listopadu a prosince. Vláda Olafa Scholze v souvislosti s rozpočtovou krizí a nutností šetřit původně plánovala skončit s podporou dieselu pro zemědělce a s daňovým osvobozením zemědělských vozidel.

Svaz německých zemědělců (DBV) kvůli tomu v prosinci uspořádal v Berlíně demonstraci s tím, že pohrozil, že přijdou i další. Scholz nakonec částečně ustoupil a jeho vláda v pondělí schválila zachování daňového zvýhodnění. Podporu dieselu ale i přesto chce do roku 2026 zastavit. Zemědělci požadují odvolat všechny plánované škrty.

Potenciální dopad na studenty

Německý deník Der Westen s odkazem na ministerstvo školství uvedl, že by situace mohla ovlivnit i školní docházku studentů.

„Protestní akce, stávky v místní hromadné dopravě a počasí mohou tento týden ovlivnit cestu do školy v Severním Porýní-Vestfálsku,“ uvedlo v prohlášení německé ministerstvo. „V zásadě ale stále platí povinná školní docházka,“ dodalo.

Podle německých úředníků ovšem existují výjimky, které zahrnují například situaci, kdy rodiče nebudou schopni kvůli stávkám, protestům a blokádám své děti do školy dopravit.

„Rodiče se však mohou v individuálních případech sami rozhodnout, zda je cesta do školy pro jejich dítě přiměřená, a mohou, pokud by to bylo nezbytně nutné, omluvit své dítě ze školní docházky,“ vysvětlilo ministerstvo.

Foto: Markus Schreiber, ČTK/AP

Prázdné nástupiště na berlínském hlavním nádraží, kvůli probíhající třídenní stávce

Němečtí strojvůdci stávkují za sedmdesátitisícový bonus a zkrácení pracovní doby

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám