Článek
Tunel měří zhruba 7,5 kilometru a je nejdelší svého druhu na Slovensku. Jde o dvoutubusový tunel s návrhovou rychlostí 100 km/h a kompletním bezpečnostním vybavením, který tvoří centrální část nového úseku dálnice dlouhého přibližně 13,5 kilometru. Otevření přichází „na poslední chvíli“ před Vánoci, aby motoristé mohli nový obchvat využít při svátečních cestách.
27 let slibů a odkladů
Příběh Višňového se začal psát už na konci 90. let, kdy se v údolí poprvé objevily vrtné soupravy a politici u kamer symbolicky „klepali kámen“. Tunel se postupně stal součástí velkých politických plánů na dokončení D1 mezi Bratislavou a Košicemi. O rychlém spojení přes Žilinu mluvily vlády od éry Vladimíra Mečiara přes kabinet Roberta Fica až po jeho nástupce.

Tunel Višňové
Fico v minulosti opakovaně sliboval dokončení dálnice do roku 2010 a Višňové bylo za jeho vlád zařazeno do velkého PPP balíku, který však nakonec skončil krachem. Následovaly nové soutěže, spor se sdružením Salini Impregilo – Dúha, rozvázaná smlouva v roce 2019 a až v roce 2021 nástup nového zhotovitele, společnosti Skanska, která měla tunel a navazující úsek dokončit.
Kolik Višňové stálo, se pořádně neví
Přesnou a definitivní cenu projektu dnes nedokáže s jistotou říct prakticky nikdo, i to je součást kritiky. Původní odhady pro tunel a navazující úsek se v různých obdobích pohybovaly v širokém rozmezí zhruba 180 až 400 milionů eur (4,5 až 10 miliard korun), přičemž část politiků a expertů mluví o tom, že celkově se projekt během let vyšplhal do středních až vyšších stovek milionů eur.

