Hlavní obsah

Rasistické výpady proti Lidlu vzbudily ohlas i v Německu

Berlín

Rasistické komentáře Čechů, které zaplnily facebookovou stránku obchodního řetězce Lidl, zaznamenala i velká média v Německu. Jsou mezi nimi časopisy Stern či Der Spiegel nebo televize n-tv. Pohoršení některých lidí vyvolal leták Lidlu s nabídkou textilu, do nějž byl na obrázku oblečený černoch.

Foto: Lidl

Leták Lidlu

Článek

Všechna zmiňovaná německá média uváděla, že leták v Česku vyvolal bouři nevole, která se projevila v komentářích na facebookové stránce společnosti Lidl.

Web stanice n-tv některé ocitoval: „Jestli jste rádi, když u vás nakupujeme, tak prosím nepřicházejte s multikulti“ nebo „Nepřehnali jste to? V reklamním letáku pro Česko bych čekal typicky české modely“.

Neopominul však ani ty ostřejší: „Jsem znechucen, multikulti vede k vyhubení bílé rasy.“ [celá zpráva]

Pro Němce nic překvapivého 

N-tv uvádí, že reakce na reklamu není překvapivá. Připomíná odmítavý postoj Čechů vůči uprchlíkům i fakt, že Česká republika skoro žádné nepřijala.

Zmiňuje také, že počet cizinců žijících v ČR je čtyři procenta pod unijním průměrem a že 60 procent populace je přesvědčeno, že cizinci jsou odpovědní za nárůst nezaměstnanosti i zločinnosti. Dodává rovněž, že každý druhý Čech je přesvědčen, že v zemi žije příliš mnoho cizinců. Web však neuvádí, z jakých výzkumů čísla plynou, ani jak jsou stará.

Stern připomíná, že Česká republika má stejně agresivní protiuprchlickou rétoriku, jaká zaznívala před dvěma lety z Maďarska. Zmiňuje i výroky prezidenta Miloše Zemana, kdy na začátku října navrhoval, aby se migranti přemístili na nějaký neobydlený řecký ostrov nebo do „prázdných míst” v severní Africe. Připomíná i to, že si první dáma pořídila střelnou zbraň.

I kladné ohlasy

Německá média však také zmiňují, že v reakci na facebookovém profilu obchodu zazněly i protikladné hlasy.

Někteří lidé diskusi označovali za nechutnou a český národ za stupidní, jiní zase reagovali s ironií. „To s tím černochem zašlo skutečně daleko. Okamžitě žádám o zbraň. Nejlépe rovnou tank,“ citovala n-tv.

Der Spiegel zase upozornil na jinou reakci: „Jsem šokován, že užívají arabské číslice pro ceny zboží. Můžete vysvětlit tento naprosto nelogický krok, který ničí evropskou kulturu? Pokud nezačnete používat normální bílá česká čísla, půjdu nakupovat do jiného řetězce.“

21. století

Lidl si za volbou modela stojí s tím, že „žijeme ve 21. století”. „Milí zákazníci, protože Česká republika je součástí Evropy, kde žijí lidé různých národností a barvy kůže, shledali jsme tyto modely v naší reklamě zcela v pořádku,“ uvedla v reakci na výhrady mluvčí Zuzana Holá.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám