Článek
Autorem předběžné zprávy z vyšetřování havárie lisabonské lanovky je portugalský Úřad pro vyšetřování leteckých a drážních nehod. Ve zprávě stojí, že obě propojené kabiny ujely nanejvýš šest metrů, než „náhle přišly o vyvažovací sílu poskytnutou kabelem, který je spojoval“, informuje agentura Reuters.
„Kabina číslo dvě náhle obrátila svůj směr a její pohyb se zastavil asi o deset metrů dál, když částečně přejela konec trasy a její podvozek se zabořil na konci kabelového kanálu. Kabina číslo jedna na vršku kopce pokračovala v cestě dolů a nabírala na rychlosti,“ píše se ve zprávě.
Vyšetřovatelé v ní též uvádí, že brzdař kabiny udělal vše pro to, aby ji zastavil, ale jeho snahy byly marné. „Brzdař kabiny okamžitě použil pneumatickou a ruční brzdu, aby její pohyb zastavil. Tyto kroky neměly na zastavení kabiny nebo snížení její rychlosti žádný efekt a ta dále zrychlovala,“ uvádí zpráva.
Při průzkumu trosek kabiny se ukázalo, že lanový kabel, který ji spojoval s jejím dvojčetem, na vrcholu kopce povolil v bodě uchycení ke kabině. Co mohlo toto selhání způsobit, nejspíš přesněji odhalí až závěrečná zpráva vyšetřovatelů, která bude zveřejněna později.