Hlavní obsah

Nové britské obrněnce mohou jezdit jen třicítkou, vojákům v nich zvoní v uších

Londýn

Nové obrněné transportéry Ajax, které by měly tvořit základ britských pozemních sil, mají významné konstrukční nedostatky. Není tedy jasné, zda budou k využívání dodány včas a za původní cenu. Jejich hlavními problémy jsou velké vibrace a hluk, kvůli němuž je omezen pobyt posádky ve vozidle na necelé dvě hodiny. I přesto, že vojáci nosili během zkoušek sluchátka, stěžovali si na zvonění v uších. Trápily je i bolesti kloubů.

Foto: Profimedia.cz

Obrněný transportér pro britskou armádu Ajax

Článek

Nejprve byly testy transportérů přerušeny loni v listopadu na dobu čtyř měsíců. V březnu je britská armáda obnovila, podle bulvárního deníku The Sun však se značnými omezeními na pobyt posádky ve vozidle.

„Problém s hlukem byl takový, že nepomáhala ani sluchátka eliminující hluk,“ řekl listu vojenský expert Francis Tusa.

Rychlost „obrněnců” proto nyní nesmí překročit 30 km/h, což není ani polovina maximální povolené výše, kterou zamýšleli konstruktéři.

Podle uniklé tajné zprávy navíc Ajaxy nemohou překonat překážku vyšší než 20 centimetrů, což je u pásového transportéru závažný problém. Důvodem je nárůst hmotnosti z původních devatenácti na 40 tun.

Foto: Profimedia.cz

Obrněný transportér pro britskou armádu Ajax

I když panuje reálné riziko, že současný stav může podkopat důvěru vojáků v Ajaxy, britské ministerstvo obrany i armáda se vozidel vzdát nechtějí. Naopak doufají, že transportéry už v létě dosáhnou prvotních operačních schopností.

„Není tajemstvím, že měl program problémy, což je důvod, proč ministerstvo obrany zesílilo kontrolu a pracuje na nápravě problémů. Armáda, výrobce General Dynamics a ministerstvo obrany se nyní zapojily do intenzivního posuzování a nápravných prací, aby vyřešily mimořádné potíže,” stojí v prohlášení britského ministerstva obrany.

Jisté potíže přiznává i General Dynamics. „Aktuální zkoušky potvrdily splnění mnoha požadovaných schopností rodiny vozidel Ajax, včetně schopnosti operovat v úplném rozsahu rychlostí a překonávat překážky. Malé množství zbývajících problémů se vyhodnocuje.“

Střelba i jízda těžkým terénem. Výrobci v Libavé předváděli své obrněnce za miliardy

Domácí

Také někteří armádní experti ale dávají najevo pochybnosti, zda se Ajaxy vůbec někdy zařadí do britských pozemních sil. Armáda přitom slíbila za 589 vozidel, která mají sehrát klíčovou roli při její modernizaci, zaplatit 3,5 miliardy liber (103 miliardy korun). Během testování však cena vozidel stoupla na 5,5 miliardy liber (162 miliardy korun).

Na jaře proto poslanci z výboru pro obranu zveřejnili zprávu o stavu programu. Stojí v ní, že vláda utratila stamiliony liber, aniž by byly k vidění nějaké výsledky. Vyšetřování výboru navíc zjistilo, že úspěšné splnění programu v daném čase, kvalitě a za daných nákladů je nesplnitelné.

Přestože se první problémy objevily při dodání prvních vozidel už v roce 2019, armáda letos v dubnu zaplatila výrobci dalších 577 milionů liber (17 miliard korun), což poslankyně Meg Hillierová, která vede výbor pro veřejný rozpočet, zkritizovala.

„Je zvláštní, že takové množství peněz bylo zaplaceno společnosti, která selhala při dodávkách.“

Běh s kládou, pochod se zátěží. Studentka jako první žena zvládla vstup k bojové části výsadkářů

Domácí

Problémy vznikly i v tom, že původně měly být první Ajaxy dodány armádě už v roce 2017 a General Dynamics se tak opozdilo o dva roky. Dodáno navíc bylo dosud jen čtrnáct vozidel. Zdá se tedy být nesplnitelné splnit plán uvést všechny vozy do armádního provozu už za dva roky, jak zněl původní plán.

Ajax vzniká na platformě ASCOD, kterou využívá španělská a rakouská armáda. Tuto platformu využívá firma General Dynamics i pro vozidla, která nabízí Armádě České republiky do tendru na nové pásové obrněné transportéry.

Reklama

Výběr článků

Načítám