Článek
„Malý počet vojáků pocítil nevolnost z příliš velkého hluku a vibrací poté, co se zúčastnili cvičení v obrněném vozidle Ajax,“ informovalo ministerstvo obrany podle BBC. Tento problém se podle ministerstva týkal přibližně třiceti lidí. Několik z nich stále ošetřují, zbytek lékaři uznali za způsobilé výkonu služby. Podle deníku The Times někteří vojáci po přibližně 15minutové jízdě ve vozidlech zvraceli, jiní se nekontrolovatelně třásli.
Ministerstvo obrany tento měsíc vozidla označilo za bezpečná. Po víkendovém cvičení ale náměstek pro obrannou připravenost a průmysl Luke Pollard požádal armádu, aby pozastavila veškeré používání vozů Ajax pro výcvik a vojenská cvičení, zatímco bude vyšetřovat víkendové události. „Malý počet testů vozidel bude pokračovat, aby bylo možné identifikovat a vyřešit případné problémy,“ upřesnilo ministerstvo obrany.
Pollard na začátku listopadu řekl, že vozy Ajax jsou nejmodernějšími středně těžkými obrněnými vozidly na světě. „Máme k dispozici více než celou eskadru připravenou k nasazení, připravenou bojovat a připravenou zvítězit. Další jsou na cestě,“ doplnil.
Britská armáda měla ajaxy původně začít používat už v roce 2019. Zjistilo se však, že obrněné transportéry, které by měly tvořit základ britských pozemních sil, mají významné konstrukční nedostatky. Jejich hlavními problémy jsou velké vibrace a hluk, kvůli němuž je omezen pobyt posádky ve vozidle na necelé dvě hodiny. I přesto, že vojáci nosili během zkoušek sluchátka, už dříve si stěžovali na zvonění v uších. Trápily je i bolesti kloubů.
„Problém s hlukem byl takový, že nepomáhala ani sluchátka eliminující hluk,“ uvedl listu vojenský expert Francis Tusa.
Rychlost „obrněnců“ proto nyní nesmí překročit 30 km/h, což není ani polovina maximální povolené výše, kterou zamýšleli konstruktéři.
Z plánovaných 589 vozů Ajax vyrobila společnost General Dynamics zatím přes 160. Před pozastavením jejich používání odhady uváděly, že se plné provozní kapacity programu nepodaří dosáhnout ještě čtyři roky. Ajax má nahradit obrněná vozidla CVR(T), která britská armáda používá od roku 1971.


