Článek
Na tvrdé podmínky se musí připravit přibližně 5,5 milionu příjemců příspěvku, který se v Německu nazývá Bürgergeld (občanský příspěvek - pozn. red.), píše web týdeníku Stern s odkazem na jednání kancléře Friedricha Merze (CDU) s ministryní práce Bärbel Basovou (SPD).
Každému, kdo nedorazí na schůzku na úřadu práce, se výplata příspěvku sníží o 30 procent. Pokud se nedostaví ani na druhou schůzku, příspěvek se sníží o dalších 30 procent. Jestliže se nedostaví na třetí jednání, přijde o celou dávku a nedostane ani cent. A bude to platit také pro všechnu další finanční pomoc, například příspěvek na bydlení.
Jestliže příjemce dávek poruší další povinnosti, jako je například podání žádosti o zaměstnání, okamžitě se mu sníží podpora o 30 procent. Pokud odmítne zaměstnání, přijde o podporu i další dávky.
Co to je Bürgergeld
Výše sociálního příspěvku Bürgergeld závisí na věku a rodinném stavu. Částky se každý rok upravují podle inflace a výše životních nákladů. Pro rok 2025 je nastaven v této podobě:
Samotní dospělí a samoživitelé: 563 eur/měsíčně (13 688 korun)
Dospělí v partnerském svazku: 506 eur (12 301 korun)
Mladí ve věku 18 až 24 let: 451 eur (10 964 korun)
Děti 14 až 17 let: 471 eur (11 450 korun)
Děti 6 až 13 let: 390 eur (9 483 korun)
Děti do pěti let: 357 eur (8 681 korun)
„Někteří to budou mít těžké,“ řekla Basová a pokračovala: „Zpřísňujeme sankce na hranici toho, co je ústavně přípustné.“ Zpřísnění výplaty dávek by se automaticky nevztahovalo na lidi se zdravotním nebo mentálním postižením, uvedla Basová.
Koalice se současně dohodla na aktivním důchodu. Každý, kdo bude pracovat i poté, co mu vznikne nárok na penzi, může si od ledna příštího roku snížit měsíční daňový základ o 2000 eur (48 600 korun).
Podpora silnic a prodeje elektromobilů
Koalice se dohodla také na podpoře výstavby nových silnic. Ministr dopravy Patrick Schnieder (CDU) získá další tři miliardy (73 miliard korun). Původně požadoval 15 miliard eur (365 miliard korun).
Kabinet se snaží podpořit prodej elektromobilů. Proto se dohodl, že lidé s nízkými a středními příjmy by měli dostat při pořízení elektromobilu „prémii“. Pro tento účel jsou z rozpočtu vyčleněny tři miliardy eur (73 miliard korun).
Bavorský premiér a šéf CSU Markus Söder zdůraznil, že rozhodnutí o striktním konci prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035 je špatné. Vládu čeká jednání se zástupci automobilového průmyslu, kde se bude hledat řešení v podobě odkladu.