Hlavní obsah

Mnichov musel ustoupit lidem. Zrušil plánované zpřísnění zákazu dieselů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mnichov zrušil plánovaný zákaz naftových vozů Euro 5 na silničním okruhu Mittlerer Ring, který měl vstoupit v platnost 1. října 2023. Majitelé zhruba 70 tisíc aut, která ještě nejsou úplně stará, tak mohou své vozy i nadále používat. Informuje o tom německý server Focus. Město splňuje emisní limity i bez drakonického opatření, které vyvolalo vlnu žalob.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Na mnichovském okruhu je přitom už od února 2023 zakázán vjezd dieselovým vozům Euro 4 a starším, což se mělo od letošního října rozšířit i o naftové automobily Euro 5. Od toho ale město pod tíhou zhruba dvou desítek žalob upustilo a plánovaný zákaz zrušilo.

Město s návrhem přišlo v reakci na stížnosti ekologických organizací, které vedl ekologický dopravní klub VCD a další ekologická společnost Deutsche Umwelthilfe (DUH). Ty si přitom stěžovaly na koncentrace oxidu dusičitého v ovzduší.

Jeho limity ale nyní Mnichov splňuje, což město také uvedlo jako důvod zrušení plánovaného zákazu.

Pod tlakem žalob

Žaloby proti tomuto opatření přitom přicházely zejména z řad důchodců a samoživitelů, kteří by tímto zákazem byli omezeni nejvíce. Přišli by totiž o možnost mobility. Jak uvedl klub Mobil in Deutschland, dotklo by se to zhruba 70 tisíc lidí.

„Každý z nich je zákazem jízdy s dieselovým motorem omezen ve své mobilitě, přestože je na autě závislý,“ řekl německému deníku prezident klubu Michael Haberland.

Mnichovský okruh Mittlerer Ring je jednou z nejdůležitějších příměstských tras ve městě a slouží jako obchvat, a to zejména na severu a východě Mnichova.

Emisní norma Euro je závazná norma Evropské unie, která stanovuje limitní hodnoty škodlivin ve výfukových exhalacích benzinových a naftových motorů pro motorová vozidla.

Norma Euro 5 z roku 2009 se přitom zaměřila na vznik škodlivin u vznětových motorů, a to hlavně na pevné částice a na emise oxidu dusičitého. Ještě přísnější norma Euro 6 je z roku 2014. V praxi to znamená, že ji nesplňují i relativně moderní automobily.

Náklady na normu Euro 7 mají být až desetinásobně vyšší, než odhaduje EK

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám