Hlavní obsah

Ukrajinské nebe se uzavírá civilním letadlům, první stroj přistál v Moldavsku

Aktualizováno

Letoun ukrajinských aerolinek SkyUp z Madeiry do Kyjeva musel přistát v Kišiněvu, protože majitel letadla zakázal, aby stroj vletěl do ukrajinského vzdušného prostoru, napsala v neděli agentura RIA Novosti. Krátce předtím ukrajinský server Strana.ua napsal, že se vzdušný prostor nad Ukrajinou pro civilní lety uzavře z obav pojišťoven kvůli bezpečnostní situaci. Letecká společnost KLM už lety na Ukrajinu zastavila, uvedl v sobotu nizozemský list De Telegraaf s odvoláním na mluvčího aerolinek.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Naplánovaný večerní let do Kyjeva se neuskuteční,“ uvedl mluvčí. Rozhodnutí přišlo poté, co nizozemské ministerstvo zahraničí zařadilo Ukrajinu do skupiny zemí označených červeně, do nichž se nedoporučuje cestovat, a po bezpečnostní analýze. Mluvčí nebyl schopen uvést, kdy by se mohly lety obnovit.

Nizozemsko se rozhodlo pro tento krok vzhledem k tragické zkušenosti, kdy bylo v létě roku 2014 sestřeleno nad východní Ukrajinou letadlo malajsijských aerolinek na letu MH17, na jehož palubě cestovalo mnoho Nizozemců.

Když Rusko napadne Ukrajinu, přijde rozhodná a rychlá odpověď, hrozí Biden

Svět

KLM však nebudou jedinou společností, která může přestat létat na Ukrajinu. Důvodem je, že skupina velkých pojišťoven přestane krýt rizika letů nad Ukrajinou kvůli sílícímu napětí. Mezinárodní pojišťovny chtějí podle serveru v pondělí oznámit, že během 48 hodin nebudou krýt pojistné události aerolinek létajících nad Ukrajinou. Majitelé soukromých tryskáčů potvrdili, že toto oznámení už dostali.

Podle zdroje portálu Strana.ua by lety mohly zastavit nejen zahraniční letecké společnosti, ale do problémů by se mohla dostat také letadla ukrajinských aerolinek, která jsou pronajata na leasing a pojištěna v cizině.

„Pronajímatel požaduje pojištění na výši ceny letadla plus 10 procent (10 až 100 milionů dolarů) na pokrytí případných rizik. Kromě toho podle mezinárodních právních předpisů musí letecká společnost pojistit občanskou odpovědnost. Pro evropský trh jsou náklady na takové pojištění ve výši zhruba 550 milionů dolarů ročně. Bez tohoto pojištění letadlo prostě vzlétnout nemůže,“ řekl Olexandr Laneckij, ředitel litevské poradenské agentury Friendly Avia Support.

Zelenskyj zrušil schůzku s německou ministryní, prý mu vadí přístup Berlína k plynovodu

Evropa

Pojištění letadel je složité a drahé a zpravidla je neposkytuje jedna společnost, ale několik. Ukrajinský letecký dopravce může mít pojištění od ukrajinské pojišťovny, ale vždy se zajištěním v Londýně. „Pokud zahraniční pojišťovna nebude krýt pojistné události, ukrajinský dopravce nebude moci vzlétnout, ale stejný problém bude mít i jiný dopravce,“ řekl serveru zdroj spojený s evropským leteckým trhem. V praxi to může znamenat, že se letecká doprava na Ukrajině může úplně zastavit.

Odborníci tvrdí, že to není žádné překvapení. „Od ledna mezinárodní pojistitelé stále častěji trvali na tom, aby letadla zahraničních dopravců nezůstala stát zaparkovaná v Kyjevě. Rozhodnutí nekrýt rizika u letů nad Ukrajinou zrálo dlouhou dobu,“ uvedl zdroj serveru Strana.ua.  Napětí kolem Ukrajiny a zprávy o nadcházejícím „ruském útoku“ urychlily rozhodnutí o ukončení pojistného krytí letů nad Ukrajinou.

Reklama

Výběr článků

Načítám