Hlavní obsah

Brexit zaplatila desítka miliardářů

Londýn

Mezi demokratickým charakterem britského referenda k brexitu a financováním kampaně za odchod z Evropské unie zeje hluboká propast. Upozornila na to společnost Transparency International (TI), podle níž před hlasováním z letošního 23. června podpořila vystoupení Británie z EU jen hrstka mimořádně bohatých lidí.

Foto: Peter Nicholls, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Více než polovina sponzorských darů na kampaň za brexit přitom pocházela od pouhých deseti miliardářů a 95 procent z celkové částky vynaložené různými skupinami na kampaň zaplatilo jen sto sponzorů.

Více než polovina z nich navíc dříve sponzorovala politické strany, takže je podle TI evidentní, že změnili postoje a využili k tomu svůj enormní finanční vliv. Potvrdil to i průzkum, podle něhož si 76 procent respondentů myslí, že bohatí jedinci ovlivňují politický proces z hlediska svých osobních zájmů, nikoli s přihlédnutím k potřebám celku.

Špatné vysvědčení pro demokracii

„Šetření je další ranou důvěře veřejnosti v politický proces. Milionářský klub si dělá s demokracií přesně to, co mu vyhovuje,“ napsal londýnský deník The Times. Z průzkumu navíc vyplynulo, že plných 28 procent britských respondentů považuje poslance za korupčníky. „Největší dilema za několik generací, které ovlivní životy nás všech, bylo finančně podpořeno marginální skupinkou extrémně bohatých podnikatelů. Pro demokracii to rozhodně není dobré vysvědčení,“ řekl politolog Duncan Hames.

Sedm dárců dalo po jednom miliónu liber (30 miliónů korun) a největší jednorázový dar věnoval labouristický člen Sněmovny lordů Sainsbury of Turville, který proevropský tábor podpořil částkou 4,2 miliónu liber (126 miliónů korun). Finančník Peter Hargreaves naopak podpořil maximální částkou opačný tábor – na odchod z Unie věnoval 3,2 miliónu liber (96 miliónů korun). Třetí největší dar věnoval sponzor populistické Strany pro nezávislost Spojeného království (UKIP) Arron Banks – 2,1 miliónu liber (63 miliónů korun).

Referendum za 842 miliónů

Transparency International na tento problém doporučuje vcelku jednoduchý recept – uzákonit, aby jedinec mohl dát straně či na kampaň ročně maximálně 10 tisíc liber (přes 300 tisíc korun), a povinně zveřejňovat jména skutečných donátorů, nikoli nastrčených organizací či jednotlivců.

Související témata:

Foto: koláž Novinky.cz s použitím Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Foto: Matt Dunham, ČTK/AP

Theresa Mayová na snímku z 5. července

Volební komise omezila náklady dvou hlavních skupin Vote Leave and Britain Stronger In Europe na sedm miliónů liber (210 miliónů korun) a menším skupinám na 700 tisíc liber (21 miliónů). Do kampaně se ale dostaly nejrůznějšími triky i další peníze, takže deník The Guardian odhadl celkové náklady obou táborů na 28 miliónů liber (842 miliónů korun). Stoupenci brexitu měli o čtyři milióny liber víc.

Reklama

Výběr článků

Načítám