Hlavní obsah

Do Izraele z Německa připlula nová válečná korveta, má chránit plynové vrty v moři

Novinky, Alex Švamberk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Haifa

Do Izraele v úterý připlula nová v Německu vyrobená korveta INS Magen, první loď z nové třídy Sa´ar 6, která umožní izraelskému námořnictvu operovat dále od pobřeží po delší dobu. Jejím úkolem je podle nové námořní doktríny chránit nejen pobřeží, ale také výlučnou ekonomickou zónu, kde se nacházejí plynová pole. Izrael považuje pořízení první raketové korvety třídy Sa´ar 6 za mimořádně důležité pro zajištění své obrany. Po připlutí lodě se v Haifě konala slavnost.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Do Izraele připlula první ze čtyř německých válečných lodíVideo: Reuters

 
Článek

„Toto je svátek pro stát Izrael, IDF (Izraelské obranné síly) a námořnictvo,“ řekl před zahájením oslav náčelník štábu IDF Aviv Kočavi. Na počest připlutí lodě byla možně nasvícena radnice v Haifě.

INS Magen postavila loděnice Thyssenkrupp Marine Systems v Kielu. Jde o první ze čtyř objednaných korvet třídy Sa´ar 6, které si Izrael pořizuje. Zařazeny do výzbroje budou v průběhu následujících dvou let. Představují velký kvalitativní posun. Devadesátimetrová loď o výtlaku 2000 tun pluje maximální rychlostí 43 km/h a má dosah až 4500 km. Může tedy operovat dále od izraelského pobřeží po delší dobu.

Na palubě jsou antirakety

Navíc má na rozdíl od třicet let staré třídy Sa´ar 5 schopnost se bránit útokům ze vzduchu. Nese buď antirakety ze systému Iron Dome uzpůsobené pro námořnictvo (Naval Dome), nebo dvě baterie střel Barak-8 určené pro likvidaci raket s plochou dráhou letu a balistických raket. Může je sama likvidovat, protože je vybavena radarem EL/M-22445 MF-STAR, který je schopen monitorovat hrozby ze vzduchu i ze země a navádět na ně své rakety. Současně může sledovat několik set objektů až do vzdálenosti 250 km.

O nové izraelské třídě korvet odpovídající německé třídě Braunschweig z typové modulární řady MEKO, na jejímž základě lze stavět i fregaty, uvedl velitel námořnictva Eli Šarvit: „Je to skvělá odpověď na naše potřeby. Je výborná a efektivní, perfektně přizpůsobená úkolu chránit velké přírodní bohatství, které dělá z Izraele energeticky nezávislou zemi. Nenajdete lepší loď.“

Foto: Heidi Levine, ČTK/AP

Nástavba korvety INS Magen

Chránit těžbu plynu

Důvodem pořízení nových korvet není jen postupné zastarávání stávající třicet let staré třídy Ša´ar 5, ale právě nový úkol chránit plynová pole v šelfu Kariš,Tanin. Leviathan a Tamar. Poslední dvě jsou jedny z největším podmořských nalezišť zemního plynu. Ještě před dodávkami lodí izraelské ozbrojené síly uvedly: „Teroristické armády v našem regionu ukázaly, že mají schopnost vypálit široké spektrum raket včetně těch (balistických) s vysokými trajektoriemi, které jsou schopné zasáhnout těžní věže. Chceme odradit nepřítele i od toho, aby ho napadlo o ně usilovat. Loď má ohromný radar, takže může působit samostatně. Je spojena s protivzdušnými systémy Iron Dome a David´s Sling, Když zjistí hrozby, může předat data pozemním sítím, které se zapojí do akce.“

Do Evropy povede nejdelší podmořský plynovod světa z Izraele a Kypru

Ekonomika

Izraelské námořnictvo dosud bylo ve stínu ostatních ozbrojených složek soustředilo se hlavně na ochranu pobřeží, kvůli plynovým polím ale stoupá význam ochrany námořní výlučné ekonomické zóny o rozloze asi 44 000 km čtverečních, což je dvakrát více, než má rozlohu samotný stát Izrael. Jejich ochrana nabývá na důležitosti poté, co se Izrael domluvil s Kyprem a Řeckem na stavbě plynovodu a připojil se k východostředomořskému plynovému fóru, jehož členy jsou dále ještě Egypt, Jordánsko a Palestinská správa.

I když to izraelská média v souvislosti s dodávkou korvet neuvádějí, Turecko má velký zájem měnit rozdělení výlučných ekonomických zón v oblasti, sice ne na úkor Izraele, ale na úkor zemí, s nimiž má Izrael dohody - zejména Kypru a Řecka. Po moři se navíc do Izraele dostává 98 procent importu.

Foto: Heidi Levine, ČTK/AP

Korveta INS Magen po připlutí do Haify INS Magen

Nová korveta má navíc vlastnosti stealth, takže je jen obtížně zjistitelná, a k obraně má i dva rychlopalné dálkově ovládané kanóny ráže 25 mm. Dále je vyzbrojena 16 protilodními střelami a jedním rychlopalným kanónem ráže 76 mm a dvěma torpédomety ráže 324 mm pro lehká torpéda MK54. Schopna je také spolupracovat s bezpilotními letouny a má plošinu pro přistávající vrtulník. Většina zbraňových systémů, skoro devadesát procent, je izraelského původu, což zajišťuje okamžitou interoperabilitu.

Nákup lodí z Německa ukazuje na dobré vzájemné vztahy obou zemí a posiluje jejich strategickou spolupráci, uvedl list Ha´arec. „Tento projekt trvající mnoho let, který ještě není završen, vyžaduje úzkou spolupráci s německým obranným průmyslem,“ řekl ve středu večer v Haifě izraelský prezident Reuven Rivlin, přičemž poděkoval německému prezidentovi Frankovi-Walteru Steinmeierovi a kancléřce Angele Merkelové.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám