Hlavní obsah

V USA se vyvíjejí vojenská letadla nepotřebující přistávací dráhy

Americké společnosti Bell a Aurora pokračují v rámci programu SPRINT ve vývoji prototypů nových letadel s kolmým startem, která nebudou potřebovat vzletovou a přistávací dráhu. Za vývojem stojí agentura amerického ministerstva obrany DARPA a speciální síly amerického letectva USAF.

Foto: Aurora Flight Sciences

Návrhy firmy Aurora pro program SPRINT – vlevo výsledný návrh, vpravo technologický demonstrátor

Článek

Cílem programu je vyvinout moderní obdobu britského kolmostartujícího letounu Harrier z druhé půlky minulého století, tedy stroj, který bude přistávat jako vrtulník, ale současně bude létat vysokou rychlostí a bude obtížně detekovatelný. Tentokrát však nejde o vývoj lehkého bitevního letounu, tam harrier ukázal meze, ale o velmi rychlé transportní letadlo s kolmým startem, které by mohli využívat příslušníci speciálních sil letectva.

Loni v květnu DARPA (Agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty) vybrala pro vývoj dva projekty od firem Aurora a Bell. Jejich vývoj od té doby pokročil, uvedl web Defense One.

Aurora spadající pod Boeing připravuje bezpilotní demonstrátor o rozpětí 13,5 metru s nosností 450 kg a rychlostí přes 800 km/h. Pohánět ho mají proudové motory, jeden klasický pro let vpřed a druhý turbovrtulový, který bude pohánět rotory v křídle určené pro start.

Foto: Aurora

Technologický demonstrátory Aurory pro program SPRINT

Stroj bez ocasních ploch má mít rozpětí 39 metrů a čtyři rotory určené pro vzlet. Nákladový prostor má být dlouhý 12 metrů. „Stroj by měl splňovat požadavky kladené na dolet, nosnost a rychlost typické pro vojenská transportní letadla s taktickými přednostmi svislého vzletu a přistání,“ uvedla Aurora v říjnu loňského roku.

Obtížnou zjistitelnost radary má zajišťovat několik prvků v konstrukci. Křídlo přechází přímo do trupu, což se označuje jako blended wing, takže jde o samokřídlo s tlustým profilem. Turbíny zajišťující svislý vzlet za letu vpřed jsou uzavřené speciálními kryty, což nejen zmenšuje radarový odraz, ale také zlepšuje aerodynamické vlastnosti a umožňuje dosáhnout vyšší rychlosti.

Foto: Aurora Flight Sciences

Návrh letadla firmy Aurora pro program SPRINT

Známý výrobce konvertoplánů V-22 Osprey Bell jde jinou cestou, míní využít své zkušenosti s dlouholetým vývojem a výrobou vrtulníků. Sklopné listy rotoru a jejich ovládání už otestoval v aerodynamickém tunelu.

Test pohonu pro nový letoun společnosti BellVideo: Bell

Předběžné vyhodnocení návrhu konstrukce stroje se podle Aurory očekává v dubnu, letové zkoušky v roce 2027.

Letadla pro pacifické bojiště

Tyto stroje jsou vyvíjeny pro případ, že by se bojovalo v Pacifiku, kde jsou velké vzdálenosti a musí se přistávat na ostrovech, kde nejsou letiště. Proto všechny složky amerických ozbrojených sil mají mít ve výzbroji nějaký typ letadla se svislým startem a přistáním. Americká námořní pěchota využívá stroje V-22 Osprey, které jsou i ve výzbroji námořnictva a letectva.

Bell pro pozemní síly vyvíjí konvertoplán V-280 Valor v rámci programu pro vývoj stroje, který nahradí vrtulníky UH-60 Black Hawk. Americká armáda mu v prosinci 2022 dala přednost před vrtulníkem Sikorsky Boeing SB-1 Defiant, jemuž měla vysokou rychlost zajišťovat tlačná vrtule.

Americké letectvo USAF současně nechává vyvinout transportní letoun, který by využíval koncepce samokřídla blended body, jež zajišťuje nižší spotřebu paliva. V roce 2023 vybrala start-up JetZero jako vítěze, který takovýto letoun vyvine. Poprvé by měl letět v roce 2027, uvedl už dříve server Defense One.

JetZero se už podílí spolu se zbrojovkou Northrop Grumman na vývoji nového tankovacího letounu Z-5 využívajícího této aerodynamické koncepce. Měl by unést dvakrát více paliva než nyní dodávané Boeingy KC-46 a měl by mít nižší vlastní spotřebu, což je opět potřeba v Pacifiku.

O výhodách této koncepce vědí i výrobci civilních letadel, kteří mají jejich předběžné návrhy, což je případ Airbusu. Problémem ale je, jak tyto stroje odbavovat na současných letištích, a také konzervativismus cestujících, kteří by neviděli z okének.

Výběr článků

Načítám