Hlavní obsah

USA plánují využívat transportní letouny C-17 do roku 2075

Americké letectvo USAF plánuje zachovat ve výzbroji proudové transportní letouny C-5 a C-17 mnohem déle, než plánovalo. Těžké stroje C-5M Galaxy bude používat do roku 2045 a C-17A Globemaster dokonce do roku 2075, aby si USAF zachovalo přepravní kapacity během přechodu na nové letouny z programu NGAL.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Boeing C-17 Globemaster III tvoří páteř amerického transportního letectva v rámci USAF.

Článek

Plánované transportní letouny NGAL se nezačnou vyrábět dříve než v roce 2038 a operačně budou moci být využívány až o tři roky později.

„Aby se potlačila rizika spojená se zdrženími při pořizování, nejistotou financování a technologickými výzvami, bude muset být operační životaschopnost existující flotily prodloužena do doby, než bude ve službě plně schopná náhrada, což může vyžadovat prodloužení životnosti,“ uvedlo memorandum USAF podle serveru DefenseOne.

Plán počítá s tím, že se za každý nově dodaný stroj NGAL vyřadí jen jeden C-5M a stejné to bude pak v případě C-17.

Zatím není ani jasné, jaký letoun stárnoucí transportní stroje nahradí. Spekuluje se jak o ještě větších letounech klasické hornoplošné koncepce, tak o samokřídlech s nižší spotřebou paliva. Vybírat se mají v roce 2027.

Dědečkové ve službě

Stroje C-5 vstoupily do služby v roce 1970. Zbylých 52 letadel bylo mezi lety 2006 a 2018 modernizováno a dostaly nové úspornější motory. Problémem je poruchovost. Loni nebylo 48 procent těchto letadel provozuschopných, neboť se dlouho čekalo na náhradní díly pro dávno nevyráběná letadla. Někdy kvůli tomu byly mimo službu 900 dní.

Stroje C-17 jsou modernější, do služby vstoupily v roce 1998 a mají 75procentní provozuschopnost. Během posledních čtyř let ale bylo 21 účastno nejzávažnějších mimořádných událostí kategorie A s vysokými škodami a taky s oběťmi na životech. Náklady na provoz obou typů přitom budou s lety stoupat.

Nejde o jediné dědečky ve službě, stroje B-52 budou využívány do roku 2050, přičemž nejmodernější stále využívaná verze B-52H začala sloužit v roce 1961.

Tankovací letouny KC-135  vstoupily do služby v roce 1957.

Foto: Pavel Karban, Právo

Lockheed C-5M Super Galaxy, největší sériově vyráběný nákladní letoun světa, na letišti v Ostravě.

Výběr článků

Načítám