Hlavní obsah

Slevy na jízdném: Část stran je chce zachovat, některé zvažují změny

Adam Kahánek, Právo, Adam Kahánek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Už tři roky mohou studenti do 26 let a senioři využívat 75procentní slevu na jízdném ve veřejné dopravě. Státní kasu to zatěžuje miliardami ročně, přičemž příští rok má schodek rozpočtu činit 376,6 miliardy korun, a tak vyvstává otázka, jestli je nová vláda po volbách nezruší. Většina favoritů na křesla ve Sněmovně to ale nezvažuje.

Foto: Profimedia.cz

Dosud mají na slevu na jízdném nárok vedle seniorů i všichni studenti do 26 let.

Článek

„Slevy na jízdném pro seniory i pro žáky a studenty zachováme,“ slibuje hnutí ANO.

To není překvapivé, jelikož to byla vláda v demisi šéfa ANO Andreje Babiše, která tuto výhodu pro studenty a seniory od 1. září 2018 zavedla a neomezila ji ani kvůli pandemii, resp. jejím dopadům na veřejné rozpočty.

Snížení či zrušení slevy by mnohdy bylo zásadním zásahem do rozpočtů důchodců a rodin
Lucie Šafránková, SPD

Pro zachování slevy je také ČSSD. „V současné době covidové pandemie a z ní vyplývajících ekonomických potíží, které trápí spoustu lidí, jsme rozhodně pro zachování. Do budoucna je pak možné vést diskusi o cenové politice tak, aby byly úlevy cílené primárně na potřebné,“ řekl Právu poslanec Petr Dolínek.

Úplně rušit slevy nechce ani koalice Pirátů a STAN. Nicméně v případě, že bude po volbách vládnout, plánuje podmínky využívání pozměnit.

České dráhy měly v pololetí ztrátu 217 milionů, meziročně je to zlepšení o 1,8 miliardy

Ekonomika

„V případě celoroční jízdenky chceme zachovat slevu 75 procent, pro jednotlivé jízdenky navrhujeme 50 procent. Do budoucna chceme vyřešit také nárok na slevy pro invalidní důchodce bez průkazu ZTP (invalidé třetího stupně, např. psychicky nemocní lidé – pozn. red.),“ sdělil za koalici poslanec Pirátů a člen dopravního podvýboru Ondřej Polanský.

Koalice Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) to vidí spíše jinak. Předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová klade důraz na nutnost úspor.

„Každá ušetřená miliardová položka z rozpočtu je extrémně důležitá. Takových položek je více, ne pouze jízdné. Provedeme revizi výdajů a samozřejmě bude nutné zeštíhlit státní správu. Stát se musí digitalizovat,“ řekla s tím, že definitivní stanovisko ke slevám koalice zaujme právě až po výdajové revizi v případě, že bude ve vládě.

Strany slibují vyšší důchody, věk odchodu do penze nezvednou

Domácí

Hnutí SPD má jasno už teď. Zachování slev v době vysoké míry inflace považuje za důležité, a to zejména pro nízkopříjmové důchodce a rodiny s více dětmi, které dojíždějí do škol z venkova.

„Pro tyto skupiny občanů by bylo snížení či zrušení této slevy mnohdy zásadním zásahem do jejich měsíčního rozpočtu a určitě by zhoršilo kvalitu jejich životů,“ uvedla poslankyně Lucie Šafránková. „Za velmi neblahé považujeme i rušení tzv. krajských slev na jízdné pro žáky, studenty a seniory, k čemuž nedávno došlo například ve Středočeském kraji,“ dodala.

Slevy by nechala neměnné podle své mluvčí Karolíny Skrčené i Přísaha. Komunisté by usilovali o dopravu zdarma pro děti a mládež do 15 let a seniory nad 65 let. „U studentů vysokých škol do 26 let a učňovské mládeže jsem pro jízdné, a to zcela symbolické, dosahující maximálně 25 procent ceny běžného tarifu,“ sdělil Právu místopředseda strany Petr Šimůnek.

Havlíček: Vláda chce přispět na zvýšené ceny energií 800 tisícům domácností

Domácí

V předcovidovém roce 2019 stát vyplatil dopravcům náhrady za jízdné ve výši 5,78 miliardy korun. Loni to bylo o 2,31 miliardy méně, cestování však bylo vlivem pandemie značně omezeno. Nejvíce kompenzovány jsou České dráhy, za nimi následuje RegioJet.

Reklama

Výběr článků

Načítám