Článek
Hnutí ANO se před volbami mimořádně snažilo získat mladé voliče. Na sociálních sítích o ně bojovaly influencerky Aneta Zicklerová a Viktorie Kalivodová. Například tím, že tancovaly a poskakovaly v lehkém oblečení pod proudem vody při mytí auta s portrétem Andreje Babiše. Alena Schillerová v převlečení za „hranolky“ slibovala mladým na TikToku jednodušší brigády a Karel Havlíček se svou fenkou Betynou podle záběrů na Instagramu objel snad celé Česko.
@aschillerka Omluví se Stanjura s Jurečkou lidem? #tik_tok #fyp #czechgirl #aschillerka #vote #politics #follow #trend #work #fypシ #instagram #trendingvideo #likе
♬ původní zvuk - Alena Schillerová
„Mluvilo se o tom, jak dobře si hnutí ANO vede na TikToku a dalších sociálních sítích. Ale oslovit mladé se moc nepovedlo. Přitom právě tam je pro Andreje Babiše největší možnost získat nové voliče, u seniorů je pravděpodobně na svém maximu,“ vysvětluje ředitel STEM Martin Buchtík.
Podle NMS volila hnutí ANO víc než polovina (přes 53 procent) seniorů nad 65 let. Ve věkové skupině od 55 do 64 let to ale bylo už „jen“ necelých 36 procent. Podíl voličů ANO pak postupně s klesajícím věkem padá. Z lidí mezi 25 až 34 lety hodilo Babišovu hnutí hlas jen 21 procent voličů.
SPD pod pěti procenty
Ještě hůře dopadlo SPD, které podle NMS oslovilo jen dvě procenta voličů ve skupině do 24 i do 34 let. STEM Okamurovu hnutí naměřil jen tři procenta hlasujících do 29 let.
Podle politického analytika Lukáše Jelínka bývala dřív u mladých SPD úspěšnější. „Bylo to v době, když víc akcentovala vnitropolitická témata, třeba strach před sílící migrací. V poslední době ale intenzivněji vsadila na možný odchod z EU a NATO. A to mladí už nevnímají tak pozitivně. Mají obavy, aby se Česko nevydalo východní cestou,“ míní Jelínek a dodává, že někteří možná dali přednost Motoristům, kteří západní orientaci Česka nezpochybňují.
Buchtík doplňuje, že dlouhodobě je SPD silná u lidí v předdůchodovém věku kolem 55 až 60 let: „Vidíme totiž také z jiných průzkumů, že v tomto věku přibývá nespokojenosti a sílí naštvanost na systém.“
Víc než čtvrtina nejmladších volí Piráty
U mladých do 24 let vedou Piráti, kteří v této věkové kategorii podle NMS v říjnových volbách těsně předstihli Spolu, když pro ně hlasovala více než čtvrtina. Podle analytičky NMS Terezy Friedrichové oslovují Piráti mladé ve velkém dlouhodobě.
„Jsou ve sněmovně už celkem dlouho, takže bychom očekávali, že elektorát bude stárnout společně se stranou. Ale díky důrazu na témata pro mladé a zapojení mladých kandidátů se jim podařilo v této skupině uspět,“ konstatuje Friedrichová. Podle agentury STEM vyhrálo ve věkové skupině 18 až 29 let Spolu s 26 procenty, Piráti získali 18 procent.
Motoristé bodovali především u voličů mezi 25 a 34 lety. V této věkové skupině brali podle NMS přes 14 procent. U nejmladších necelých deset procent. „Podle našeho povolebního průzkumu hlasovalo ve věkové skupině 18 až 29 let pro Motoristy celých 18 procent voličů, tedy skoro pětina,“ dodává ředitel STEM Martin Buchtík.
Podle Jelínka chtějí mladí lidé, kteří jsou na začátku své kariéry, mít co největší prostor a co nejméně regulací a omezení. „V devadesátých letech slibovala pravice minimální zásahy státu a volný trh bez přívlastků. Toto poselství utlumila koalice Spolu a právě z toho mohli těžit Motoristé,“ míní.
