Hlavní obsah

Jak vybavit naše děti mediální gramotností

Novinky, Scio

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Umíme kriticky vnímat mediální sdělení? Mnohý dospělý mávne rukou. Reklama? Ta mě neovlivňuje, umím se jí bránit. Proč jsou tedy nákupní střediska těsně před vánočními svátky naplněná až po okraj a obchodníci si i přes finanční krizi mnou ruce?

Článek

Média nás masírují neustále a utéci před jejich vlivem je v dnešní době takřka nemožné. Dospělý jedinec obvykle dokáže náporu mediálních kampaní s menším či větším sebezapřením čelit. Dokáží to však i naše děti?

Procházkou po supermarketu leckdy narazíte na dítě sveřepě zakleslé do regálu vystavujícího panenky v růžových šatičkách či super terénní auta známá z televizní obrazovky a rodiče zoufale – a mnohdy marně - přemlouvající nezdárného potomka ke koupi podobného, leč řádově levnějšího modelu. Starší děti si již neskromně píší Ježíškovi nikoliv o pouhý mobil, ale přímo o konkrétní značku, protože jedině ta je přece trendy a cool.

Mediální výchova se do většiny škol dostává pozvolna se zaváděním školských vzdělávacích programů, jinde již školy poskytují běžně dětem zázemí pro školní rozhlasová vysílání či tvorbu školních a třídních časopisů. Děti se učí základním dovednostem práce s médii i kritickému vnímání mediálních sdělení, včetně reklamy. Při vlastní tvorbě zjistí, jak tenká je hranice mezi sdělením a manipulací, mezi realitou a fikcí.

Seznamte dítě s reklamními triky – příkladů objevíte přehršel, stačí se rozhlédnout. Prostřednictvím fotografie dítě nejlépe pochopí onu tenkou hranici – stačí jednu a tutéž fotografii opatřit různými titulky a manipulace je na světě.

Naučte děti sdělovat informace různými prostředky, naučte je pracovat s fotoaparátem, kamerou, nechte je psát články, kreslit, tvořit – a hlavně jim dávejte zpětnou vazbu. Jedině tak neskončí aktivita v šuplíku pracovního stolu. Má dítě touhu publikovat? Uspořádat výstavu vlastních prací? Dejte mu podmínky k realizaci – podpoříte rozvoj mnohých jeho dovedností, pochopení souvislostí, porozumění organizačním záležitostem.

Na internetu objevíte mnoho literárních i fotografických soutěží organizovaných během celého roku, které jsou určeny dětem a dětským kolektivům. Na portále Kidsland.cz najdete informace o fotografické soutěži, jíž se mohou zúčastnit v různých kategoriích jak předškoláci, tak i středoškolští studenti. Dětem do 15 let je určena soutěž s tématem Můj styl – MIRIPEN, viz www.romea.cz .

Reklama

Výběr článků

Načítám