Vědci zkoumají planetu, která by mohla nahradit Zemi

Novinky, Michaela Cmíralová

Dvacet dva světelných let od Země leží planeta pod názvem Gliese 581. Díky svým podmínkám a atmosféře by podle vědců mohla být obyvatelná. Má atmosféru, která je schopná zadržet vodu, a je relativně blízko.

BEZ KOMENTÁŘE: Zarminin svět by se mohl podobat Zemi

„Dá se říci, že ji máme přímo před nosem,“ uvedl vedoucí výzkumu profesor Steven Vogt, který před dvěma lety planetu objevil a v minulých dnech se podle serveru deníku Herald Sun s týmem vědců naplno pustil do výzkumu této planety. A to i přes negativní hlasy jiných vědců, podle nichž žádná taková planeta neexistuje.

Díky relativně krátkým prodlevám v případné mezihvězdné komunikaci je Gliese 581 podle profesora Vogta nejlákavější planetou pro případný mimozemský kontakt. „Kdybychom měli štěstí a našli bychom na ní mimozemskou civilizaci, mohli bychom zažít i oboustrannou komunikaci v průběhu jednoho lidského života. Nikdo nechce strávit tisíc let čekáním, než uslyší „Jak se vede?“, a pak čekat dalších tisíc let na to, aby obdržel odpověď „Nic moc, jak vám?“ prohlásil profesor žertem.

Gliese 581 je od Země vzdálena 22 světelných let, což by pro případnou komunikaci znamenalo prodlevu přibližně dvaceti let.

Planeta obíhá v ideální vzdálenosti od své hvězdy, což zajišťuje, že její povrch není ani příliš horký, ani příliš chladný, a tak může voda na jejím povrchu existovat v kapalné formě. Právě to je pro lidstvo základní podmínkou života.

"Jako v parku v Sydney"

Studie astronomů z Kalifornské univerzity a Santa Cruz ukazuje, že „Nová Země“ je minimálně dvakrát tak velká jako Země samotná. Díky tomu je schopná lépe si udržet svoji atmosféru a zároveň i zadržovat na svém povrchu vodu. Zda je ale voda na planetě zmrzlá a uložená pod povrchem, anebo je tekoucí, vědci nebyli schopni říci.

Teplota na planetě by měla být také vyhovující. „Povrchová teplota na většině území je tak akorát správná na to, abyste mohli stát na povrchu a cítili jste teplo tamního Slunce na tváři, mělo by to být podobné jako stát v parku v Sydney,“ prohlásil Vogt.

Sám profesor Vogt planetu už přejmenoval a nazval jí podle své ženy. Osobně jí říká „Zarminin svět.“