Článek
„Ve středu jsme v našem muzeu roztopili parní stroj a předvedli lokomobilu veřejnosti. Jde o mobilní komplet parního kotle a parního stroje, který v roce 1912 vyrobila firma Brouhot & Cie ve městě Vierzon ve střední Francii,“ uvedl ředitel muzea Ivan Berger.
Strojírenská firma Brouhot & Cie byla založena v roce 1890 a věnovala se výrobě traktorů, zemědělských strojů a až do první světové války také prvních francouzských automobilů. Zanikla až v roce 1959.
Berger dodal, že vystavená lokomobila sloužila v Belgii v zemědělství k pohonu různých strojů, například mlátiček obilí. Jde o mobilní komplet parního kotle a parního stroje. Lokomobily sloužily nejen jako tahače, ale používaly se také jako zdroj mechanické energie či k výrobě elektřiny. Kromě zemědělství našly uplatnění i ve vojenství.
„Fungovala až do počátku 70. let 20. století, provozoval ji farmář v regionu Gent – Kortrijk. V roce 2022 však byla nalezena novým majitelem v žalostném stavu a odkoupena firmou Vyncke. Pak ji převezli k rekonstrukci do české pobočky firmy a v letech 2022 až 2025 proběhla její náročná rekonstrukce v dílnách Střední průmyslové školy Ostrava-Vítkovice,“ upřesnil Berger.

Lokomobilu tři roky opravovali ostravští středoškoláci.
Rekonstrukce v dílnách školy
Ředitel průmyslové školy Tomáš Řežáb ČTK sdělil, že opravě stroje věnovali žáci i mistři mimořádnou péči. „Na lokomobile se vystřídalo více dětí, ale hlavní kus práce odvedla skupinka pěti až šesti nadšenců, kteří na tom pracovali i ve svém volném čase,“ řekl Řežáb s tím, že žáci se při rekonstrukci vlastně učili strojařinu od základů.
„Naučí se obrábět, dělat zámečnickou práci. Je to spousta součástek. Muselo se to celé rozebrat, každá součástka se musela popsat, repasovat, vyrobit nově nebo jenom třeba natřít a podobně. No a pak to zase poskládat. Já, když něco skládám, tak mi většinou nějaká součástka zůstane, a tady nezbylo nic, takže je to dobré,“ upřesnil ředitel školy.
Berger ještě upozornil, že v muzeu tak nyní mají dvě lokomobily, francouzskou a britskou. Podotkl ale, že se jich moc nedochovalo. „Myslím, že v Česku jich napočítáte na prstech jedné nebo dvou rukou,“ shrnul.

Lokomobila má 113 let.


