Hlavní obsah

S adaptací začínajících učitelů pomohou školám tři nové příručky

– Praha

Podpořit ve školách práci nových učitelů by měly tři příručky s názvem Adaptační období začínajícího učitele. K dispozici je budou mít všechny školy, ministerstvo školství by jim je mělo rozeslat datovými schránkami v nejbližších hodinách.

Foto: Kateřina Šulová, ČTK

Ministr školství Petr Gazdík (STAN).

Článek

Příručky jsou dostupné na webu projektu SYPO a budou také na tomto portálu.

Zhruba třetina začínajících učitelů v prvních letech po nástupu do škol uvažuje o změně povolání.

Příručky ve čtvrtek představili zástupci MŠMT, Národního pedagogického institutu (NPI), projektů SYPO, Začni učit! a organizace Učitelská platforma, které se na jejich vzniku podílely.

Zavede se pozice uvádějícího učitele?

Podle ministra školství Petra Gazdíka (STAN) pracuje v českých školách kolem 8000 začínajících učitelů, kteří mají méně než dva roky praxe. Toto období je podle něj pro pedagogy obtížné a ovlivňuje i jejich budoucí setrvání ve školství.

„Dovzdělaný matematik nemůže učit češtinu“. VŠ mají k návrhu pedagogické novely výhrady

Věda a školy

Připomněl, že ministerstvo chce na jejich podporu zavést v zákoně o pedagogických pracovnících pozici uvádějícího učitele, který by měl novým kolegům pomáhat. O návrhu by podle Gazdíka mohla rozhodovat vláda asi v posledním týdnu v červnu.

Důležitost spolupráce

Podpořit začínající učitele a pomoci snížit jejich odchody ze školství mají podle ministra také tři nové příručky pro jejich adaptační období. Jedna z příruček se mu věnuje z pohledu nového učitele, další z pohledu uvádějícího a třetí z pohledu vedení školy, jak informovala Monika Brodská z projektu SYPO. Materiály podle ní vznikly ve spolupráci s mateřskými, základními, středními i základními uměleckými školami. Důraz se v nich klade na vzájemnou spolupráci a nastavení systému ve škole.

Podle Marcely Tesařové z Učitelské platformy může návod pomoct začínajícím učitelům i ve školách, které zatím nemají vytvořený plán adaptace.

Expert MŠMT: Přijímačky na střední školy by se neměly zrušit, ale upravit

Věda a školy

„Příručky jsme pojali tak, že jsou cestou, která může navádět spolupráci uvádějícího a začínajícího učitele tak, aby byla kvalitní, podporovala všechny dovednosti, které začínající učitel potřebuje nutně nasát během prvního roku nebo dvou, aby se dokázal zorientovat a aby si učení dokázal užívat,“ doplnila Hana Kuzníková z projektu Začni učit!.

Podle dřívějších informací ministerstva v současnosti zhruba třetina začínajících učitelů v prvních letech po nástupu do škol uvažuje o změně povolání. Ředitel NPI Ivo Jupa nyní uvedl, že podle výsledků výzkumu z roku 2018 ale odchází ze škol úspěšně podporujících nové učitele o polovinu méně než z míst, kde se jim nevěnují.

Na výuce druhého cizího jazyka v ZŠ se odborníci neshodnou. Většina škol je pro volitelnost

Věda a školy

Podle návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících, který MŠMT zveřejnilo v únoru, by se ve školách měla zavést pozice provázejícího učitele pro zvýšení kvality pedagogických praxí a systém uvádějících učitelů, kteří by po dobu dvou let podporovali začínající kolegy.

Dopady na státní rozpočet spojené s adaptačním obdobím začínajících učitelů odhadl resort v návrhu novely na 192,4 milionu korun ročně. Náklady na provázející učitele by podle úřadu měly postupně růst a v pátém roce po novele činit 106 milionů Kč.

O dotace na psychology je mezi školami zájem

Věda a školy

V mateřských, základních a středních školách pracuje podle dat ministerstva školství letos zhruba 173 500 učitelů. V roce 2019 byl jejich průměrný věk podle průzkumu resortu 47,2 let. Nejsilnější ročníky pedagogů podle úřadu odejdou do důchodu asi do roku 2035.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám