Článek
Podnikatelky jsou se svou prací a způsobem života mnohem spokojenější než ostatní, více jim vyhovuje i jejich příjem. Přesto je u nás méně žen v rozhodujících firemních pozicích než například v konzervativním Japonsku.
Plní požadavky moderního obchodu
„Ženy budou v příštích dekádách postupně přebírat kontrolu nad byznysem. Zřetelně se začíná ukazovat, že jejich přirozené vlastnosti jsou jako šité na míru požadavkům moderního obchodu. Jsou odolné, netrpí sebestředností a dokáží daleko lépe vyhodnocovat rizika. Je fakt, že jsou emotivnější, ale emoce dnes v rozumné míře do podnikání patří. Proto jako asociace hodláme podnikatelské prostředí přesvědčit, že chceme-li být opravdu úspěšní, musíme začít lovit ve vodách perspektivních žen.“ říká Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.
Mají strach, že se neuživí
Překážky, které doposud ženám brání v podnikání, jsou na osobní i celospolečenské úrovni. Polovina (55 %) respondentek má strach, že se podnikáním neuživí. Odstartovat vlastní podnikání by jim výrazně pomohla větší podpora rodiny, dostatek financí a přesvědčení o tom, že po jejich produktu či službě bude poptávka.
Vítají pomoc kouče
Stále více proto ženy oceňují pomoc kouče či mentora s reálnými podnikatelskými zkušenostmi, který by jim poskytl informace o způsobu založení firmy a pomohl překonávat zásadní překážky v podnikání.
„Začínala jsem podnikat ve 21 letech, a to hlavně proto, že jsem kolem sebe měla spoustu podnikatelských vzorů. A když dnes po 12 letech jsem často v roli mentorky pro začínající podnikatelky, vidím, jak moc je zajímá právě ta reálná zkušenost, jak udělat první krok, jak se zbavit strachu, kde získat motivaci,“ říká Eva Vašková Čejková, zakladatelka projektu Ženy s.r.o.
Cesta k seberealizaci
Ženy si podle ní uvědomují, že podnikání může být cestou k seberealizaci a naplnění jejich potenciálu, jenom potřebují pomoc.
„Čím více ženám budeme ukazovat inspirativní příběhy, nabídneme jim platformu, kde získávat potřebné informace a jak dát o sobě a svých produktech vědět, tím víc bude přibývat nových podnikatelek, jako tomu bylo v posledním roce, kdy podle statistik MPO jejich počet vzrostl o více než deset tisíc,“ prohlásila Vašková Čejková.