Pozoruhodná zkamenělina z Číny: „jezevec“ zaútočil na dinosaura

Fosilie objevená na severovýchodě Číny zachytila savce podobného jezevci při útoku na býložravého dinosaura. Nález, který je starý 125 milionů let, naboural tradiční představy, že se větší dinosauři zpravidla živili menšími savci, a ukázal, že potravinové řetězce z období druhohor byly mnohem komplexnější, než se dosud předpokládalo. Vědci o tom informovali v úterý.

Foto: Michael W. Skrepnick, ČTK/AP

Ilustrace ukazuje masožravého savce Repenomamus robustus, jak útočí na dinosaura Psittacosaurus lujiatunensis

„Dinosauři téměř vždy převyšovali co do velikosti své současníky savce, takže tradiční názor byl, že jejich interakce byly jednostranné – tedy že větší dinosauři vždy jedli menší savce,“ poznamenal paleobiolog Jordan Mallon z Kanadského muzea přírody v Ottawě, který se podílel na studii zveřejněné v časopise Scientific Reports.

„Z minulosti existují nálezy exemplářů masožravých dinosaurů, kteří se živili rostlinožravými dinosaury, ale nikdy se nenašel příklad savce lovícího dinosaura,“ poznamenal jeho kolega z ottawského muzea a spoluautor studie Xiao-chun Wu.

Foto: Gang Han, ČTK/AP

Kosterní pozůstatky naznačující, že někteří savci mohli lovit dinosaury

Hypotézu, že by čtyřnohý masožravec z období křídy pouze čistil mršinu, vědci zavrhli, píše agentura Reuters. Mimo jiné i proto, že kosti dinosaura nenesou stopy po kousnutí, které by způsobili mrchožrouti.

Dinosauří rekordman měl krk dlouhý 15 metrů, uvádějí paleontologové

Čtyřnohý savec Repenomamus robustus o velikosti zhruba kočky domácí (na délku měl cca 47 cm) v aktuální zkamenělině zuřivě útočí na dvounohého býložravého dinosaura Psittacosauruse lujiatunensise, který byl s délkou 120 cm velký podle Reuters jako středně velký pes.

Fosilie zachycuje, jak savec na kořist nasedl a zabořil jí zuby do žeber. Při smrtelném souboji je podle vědců patrně zaživa pohřbil příval sopečného bahna.

Z „čínských Pompejí“

Podle odborníků zkamenělina pochází z čínské provincie Liao-ning, konkrétně z oblasti přezdívané „čínské Pompeje“ proslulé podobnými nálezy živočichů pohřbených při sopečných erupcích.

„Máme zde dobrý důkaz o lovu větších dinosaurů menšími savci, což bychom bez této zkameněliny nepředpokládali. Potravinové řetězce z období druhohor byly mnohem komplexnější, než jsme si představovali,“ doplnil Mallon.

Nálezy fosilií, které zachycují interakce mezi zvířaty, jsou vzácné. Další podobná zkamenělina objevená v roce 1970 v Mongolsku ukazuje přibližně 80 milionů let starý souboj masožravého Velociraptora a býložravého Protoceratopse. Zaživa je pohřbila patrně písečná duna.

V provincii Liao-ning byla v minulosti nalezená zkamenělina zachycující Repenomamuse s kostmi mláděte Psittacosauruse v břiše. Současný objev je podle Mallona unikátní zejména v tom, že ukazuje, že Repenomamus byl schopný zaútočit i na větší dinosauří kořist.

Na anglickém ostrově objevili neznámého obrněného býložravce