Článek
Od školního roku 2014/15 by použití jednotného zadání mělo být povinné pro všechny školy.
Jak zkoušky vznikají
Jednotné zadání není školám nadiktováno shora, ale vytváří ho autorský tým, v němž pracují učitelé i ředitelé škol, které daný obor vyučují. V týmu jsou i zástupci zaměstnavatelů vyslaní Hospodářskou komorou, kteří se starají o to, aby zadání odpovídalo potřebám praxe a vycházelo ze současné technologické úrovně.
„Předpokládáme, že se díky nové závěrečné zkoušce zvýší důvěra zaměstnavatelů k výučnímu listu,“ říká Dana Kočková z Národního ústavu odborného vzdělávání, který má reformu závěrečných zkoušek na starost. Finančně přispívá Evropský sociální fond.
O které obory jde
Sjednocení zkoušek probíhá postupně. Napřed se týkalo klasických učebních oborů, jako je zedník, kuchař, prodavač, automechanik apod. V minulém školním roce se poprvé začaly sjednocovat i závěrečné zkoušky v učebních oborech pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. „Dáváme tím najevo, že s jejich absolventy počítáme a snažíme se zlepšit jejich pozici na trhu práce,“ upřesňuje Dana Kočková.
Co projekt přinese
Jednotná zadání budou připravena tak, aby odpovídala změnám ve školách. Ty totiž začaly během posledních let vyučovat podle nových vzdělávacích programů.
Informační systém Nová závěrečná zkouška 2, díky kterému se jednotná zadání dostávají do škol, bude inovován tak, aby umožnil i skládání písemných zkoušek přímo na počítači. Téma písemky si vygeneruje žák ve chvíli, kdy si sedne k počítači, a nebude tedy možné jeho vyzrazení.
Další podrobnosti o učňovských zkouškách najdete na www.nuov.cz/nzz.