Hlavní obsah

Moderní dějepis: Dívky zajímá samet či holokaust, chlapce konflikty

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Znalost moderních dějin je u žáků a studentů prvních ročníků středních škol chabá a ve školách se danému období věnuje málo času, zjistila Česká školní inspekce v rámci dotazníkového šetření a testových otázek. Ukázalo se také, že dívky se častěji zajímají o témata třeba každodenního života, sametové revoluce a holokaustu. Chlapci více slyší na řinčení zbraněmi.

Foto: Envato Elements

Ilustrační snímek

Článek

„Z témat moderních dějin chlapce v porovnání s dívkami častěji zajímala období od vzniku Československa po nástup komunistického režimu, období studené války, světových válek a téma fašismu a nacismu. Dívky naopak více zajímala sametová revoluce, každodenní život za normalizace, téma holokaustu a globální problémy současného světa,“ stojí v inspekční zprávě.

Všechny nejvíce zaujala 2. světová válka. Téma přitáhlo 76 procent chlapců a 66 procent dívek. Druhým nejsledovanějším obdobím bylo téma protektorátu, a to pro 54 procent chlapců a 44 procent dívek. První světová válka si vysloužila pozornost 39 procent chlapců a 31 dívek.

Významnější rozdíly byly patrné u studené války, která zaujala 37 procent chlapců, ale jen 19 procent dívek.

ÚSTR: Učebnice soudobých dějin obsahuje chyby. Autoři nesouhlasí

Věda a školy

Podobně velký rozdíl mezi oběma pohlavími byl pak patrný v případě holokaustu, který upoutal 49 procent dívek, ale jen 33 procent chlapců. Stejný počet dívek má za zajímavou sametovou revoluci a obnovu demokracie. U chlapců to bylo 39 procent.

Dívky (39 procent) také více zajímají globální problémy současného světa, jako je světová chudoba, nedostatek pitné vody apod. K tomuto tématu se přihlásila čtvrtina chlapců.

Soudobé dějiny táhnou, ale učí se málo

Preference se částečně projevily i ve znalostních testech. Chlapci byli úspěšnější v úlohách z období do roku 1945. U otázek týkajících se pozdějších let a všeobecného přehledu už byly podle inspektorů rozdíly nevýznamné.

Celková úspěšnost v testech činila 46 procent, přičemž více než polovina žáků dosáhla pouze minimální či nedostačující úrovně. Do nedostačující úrovně spadá nadpoloviční většina žáků odborných nematuritních oborů. „Tito žáci si neosvojili znalosti moderních dějin na základní škole a v nematuritních oborech je výuka moderních dějin omezená,“ konstatují analytici.

Podle nich dosáhli lepších výsledků žáci a studenti, kteří vnímají dějiny jako zdroj pro orientaci v současném společenském dění a k rozvíjení pohledu na dění ve společnosti a její vývoj.

Zároveň dvě třetiny žáků hodnotily dobu věnovanou výuce moderních dějin jako nedostatečnou. Přitom soudobé dějiny pro ně nejsou nezajímavé. Pro třetinu dívek je období od roku 1945 po revoluci vůbec nejpoutavější. Chlapci mají nejradši období od vypuknutí 1. světové války do konce 2. světové války. Ale dalších 28 procent má nejradši poválečně dění. Pro více než čtvrtinu mladých lidí je pak nejzajímavější starověk. Nejnižší zájem budí doba od nástupu středověku po začátek první světové války. Pro ni „hlasovala“ jen desetina prváků.

Pedagogický institut bude rozvíjet činnost metodických kabinetů pro učitele

Věda a školy

Reklama

Související témata:
Moderní dějiny

Výběr článků

Načítám