Hlavní obsah

Klimatická změna přinese v okolí letišť ještě více hluku

3:17
3:17

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Častější epizody horkého počasí v důsledku globálního oteplování zasahují i letectví. Podle britských vědců budou letadla kvůli teplejšímu vzduchu vzlétat pomaleji a s menším úhlem stoupání, což zvýší hlukovou zátěž v okolí letišť. Do roku 2050 tak může být nadměrnému hluku vystaveno tisíce lidí navíc.

Foto: Gemma Fletcher, Profimedia.cz

Airbus A380 nízko nad domy na Myrtle Avenue poblíž londýnského letiště Heathrow (ilustrační foto)

Článek

Klimatická změna už dnes zasahuje do celé řady lidských činností. Velké dopady má také na letectví, protože je vysoce závislé na meteorologických procesech, které se odehrávají v zemské atmosféře.

Vědci z britské Univerzity v Readingu již delší dobu studují, jak může globální oteplování ovlivnit cestování letadlem. V nové publikaci v časopise Aerospace zkoumali, jak vyšší teploty ovlivňují hluk při vzletu letadel.

Analýza se zaměřila na hladiny zvuku letadel Airbus A320, běžně používaných pro krátké lety po Evropě, na 30 evropských letištích v různých podmínkách. Zkoumali přitom úroveň 50 decibelů (dB), která označuje hranici, kde se hluk z letadel stává pro obyvatele znatelnějším, a určili území, která taková míra hluku ovlivňuje.

Vědci zjistili, že když se vzduch zahřeje, stává se méně hustým, což letadlům ztěžuje generování vztlakové síly, která jim umožňuje letět. V důsledku toho se mění úhel stoupání při vzletu.

Hluková stopa ovlivní další tisíce lidí

Do roku 2050 by se úhel stoupání mohl v průměru změnit o 1–3 procenta, při extrémně horkých dnech až o 7,5 procenta. V důsledku toho se tedy bude zvyšovat i velikost území, které bude nadměrným hlukem zasaženo, protože letadla budou vzlétávat pomaleji.

Typickým příkladem je okolí letiště Heathrow v blízkosti centra Londýna. V současné době žije v hlukové stopě 50 dB typického letadla A320 přibližně 60 000 lidí, za 25 let však může tento počet narůst o téměř pět procent.

Foto: Itzkowitz et al. (2023)

Intenzita hluku z letadel odlétajících a přilétajících na londýnské letiště Heathrow

„Tisíce dalších lidí mohou být vystaveny většímu hlukovému znečištění způsobenému klimatickou změnou. Bez opatření v oblasti emisí skleníkových plynů se hluk na letištích bude zhoršovat, a to i přes pokrok v technologii motorů,“ uvedl Jonny Williams, hlavní autor studie.

„Problém se projevuje i v charakteru hluku. Nejvíce se zesílí nízkofrekvenční hluk, který se šíří dále. Tyto hlubší zvuky jsou pro lidské uši obzvláště nepříjemné a mohou způsobovat stres a problémy se spánkem,“ doplnil Williams.

Klima mění leteckou dopravu

Vědecký tým z Univerzity v Readingu také v nedávné studii zjistil, že teplejší vzduch může ovlivnit výkon letadla tak, že aerolinie budou muset snížit vzletovou hmotnost o ekvivalent přibližně 10 cestujících na let. Týká se to především menších letišť s kratšími ranvejemi během letních prázdnin, kdy je zde provoz obvykle nejvyšší.

Ani po vzletu však nemusí být po problémech. Klimatická změna totiž způsobuje nárůst počtu i intenzity turbulencí. Mnoho společností se tak snaží vyvinout nové technologie, které by jejich vliv snížily, jako například klapky na křídlech měnící úhel podle údajů o okolním tlaku vzduchu.

Výsledky britských vědců tak ukazují, že klimatická změna neovlivňuje jen teploty nebo extrémní počasí, ale přímo zasahuje i do způsobu, jakým funguje letecká doprava. A to od větší hlukové zátěže obyvatel až po omezenou kapacitu letadel a častější turbulence.

Výběr článků

Načítám