Hlavní obsah

Horšovská obora už neslouží střelcům, ale celoživotnímu vzdělávání dospělých

Novinky, kil

Propojit počáteční a další vzdělávání v jedno velké vzdělávací centrum je jednou z cest, jak lze rozvíjet celoživotní učení dospělých v ČR. Fungujícím příkladem této praxe je SOŠ a SOU v Horšovském Týně. Díky podnikatelskému duchu školy se zde v loňském roce vzdělalo 213 dospělých ve třech oborech.

Foto: archiv Národní ústav pro vzdělávání

Svářeči budou třeba stále, a tak pořádají rekvalifikační kurzy svařování.

Článek

Areál někdejší obory v Horšovském Týně prochází velkými proměnami. Zdejší školní statek provozuje SOŠ a SOU Horšovský Týn a k dnešnímu dni je jedním z pěti školních statků při zemědělských školách v ČR.

Přitom podle ředitele školy Václava Švarce bylo v republice takovýchto statků ještě po roce 1990 celých 64. „Statky šly ale jednak do restitucí, jednak je krajské úřady nechtěly. Já se jim nedivím, financovat statky pro jediný zemědělský obor je totiž velice drahá záležitost,“ vysvětluje Švarc.

Místo střelců jsou v oboře žáci

V minulém režimu obora sloužila jako ministerská honitba. V devadesátých letech měly o areál zájem mnohé firmy, škole se ale statek podařilo zachránit pro vzdělávací účely a postupně jej modernizuje. V současnosti tak slouží k počátečnímu i dalšímu vzdělávání zejména v agropodnikání nebo pro stavební a podnikatelské obory.

„V areálu jsme už vybudovali tři stavby určené ke vzdělávání i podnikání, které jsme si sami projektovali a postavili,“ vysvětluje ředitel školy.

Centrem areálu je Penzion V Oboře s restaurací, ubytováním a přednáškovým sálem. Obsluhují jej zdejší číšníci - kuchaři a žáci studijního oboru Podnikání, kteří mají na starosti celé ubytování včetně úklidu. Ze všech okolních pracovišť sem chodí děti ke svým spolužákům na obědy.

V současnosti škola dokončuje také Malý hospodářský dvůr a stojí už i nové dílny pro opraváře zemědělských strojů.

Obory pro dospělé s dlouhodobou vizí

Díky vybudovanému zázemí začala v centru probíhat řada společenských a vzdělávacích akcí. Škola se zaměřila i na další vzdělávání dospělých, kterým prošlo jen v loňském roce celkem 213 zájemců. „Záměrně jsme vybrali pro stavbu programů obory s dlouhodobou udržitelností, o které bude zájem i po skončení projektu,“ vysvětluje Švarc.

Ve škole např. vymysleli způsob, kterým mohou řidičům s řidičským průkazem C poskytnout i povinný Průkaz profesní způsobilosti k řízení nákladního vozu za příznivých finančních podmínek. Začíná se totiž projevovat nedostatek řidičů – odradily je vysoké ceny.

V rámci kurzu dalšího vzdělávání – Opravář zemědělských strojů a automechaniky nyní mohou podle Švarce získat profesní průkaz a ušetřit tak 25 tisíc korun. Zdejšími kurzy tak prošly za jediný rok vedle žáků i desítky profesionálních řidičů.

Řidičák na počítač i svářečský kurz

Další aktivitou je počítačový kurz k mezinárodně certifikovanému řidičáku na počítač ECDL, což je celosvětově rozšířený certifikační koncept počítačové gramotnosti a počítačových znalostí a dovedností.

„Zatím je o to v ČR menší zájem, protože zde toto oprávnění není vyžadováno. Podle zahraničního trendu by ale mělo i u nás nabývat na významu,“ argumentuje Švarc a dodává: „V západní Evropě toto školení musí mít všichni státní úředníci – od ministerstva, přes radnice, až po krajské úřady.“

Budoucnost v dalším vzdělávání si škola v Horšovském Týnu slibuje také od své svářečské školy, kterou tu postavili ze staré stodoly za necelé dva miliony korun. „Svářečský průkaz bude potřeba stále, a tak děláme rekvalifikační kurzy svařování. V tomto směru jsme vyhráli i výběrové řízení úřadu práce,“ říká ředitel.

Reklama

Výběr článků

Načítám