Hlavní obsah

Čína odtajnila prototyp maglevu. Může svištět až 620 km/h

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Z výrobní linky v čínském Čcheng-tu sjel prototyp vysokoteplotního supravodivého rychlovlaku typu Maglev. Levitující souprava má být schopna vyvinout maximální rychlost až 620 km kilometrů za hodinu, napsala agentura Reuters.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

Čína odhalila prototyp superrychlého vlaku, dokáže vyvinout rychlost 620 km/h Video: Reuters

 
Článek

Ve středu byl prototyp „létajícího vlaku” poprvé slavnostně představen. Čínští inženýři očekávají, že jeho nejvyšší rychlost bude kolem 620 km/h, ale ještě je třeba provést další zkoušky. Mělo by ale jít o dvakrát rychlejší dopravní prostředek, než jsou např. evropské spoje Eurostar.

Daný prototyp je 21 metrů dlouhá lokomotiva. Konstrukce nové soupravy je celá z lehkých uhlíkových vláken a má zakulacený „nos”.

Vhodnější pro superrychlou přepravu ve vakuu?

Rychlovlak využívá technologii tzv. magnetické levitace (odtud pojmenování maglev pro tyto stroje). Konkrétně používá vysokoteplotní supravodivou maglevovou technologii  – odlišnou od nízkoteplotní technologie používané Německem a Japonskem, cituje server The Daily Mail vědce z čcheng-tuské univerzity.

Ta vysokoteplotní je podle odborníků z Číny vhodnější pro futuristický koncept superrychlé dopravy ve vakuu v potrubích, kde může rychlost teoreticky přesahovat i 1000 km/h, připomíná Reuters.

Výzkumný tým navíc tvrdí, že čínská verze je lehčí a má jednodušší strukturu, výroba a provoz mají být rovněž levnější.

Japonský vlak letěl rychlostí přes 500 km/h. Pro Česko zatím stále vzdálený sen

Věda a školy

Vlak je první svého druhu na světě a byl navržen a vyroben výhradně čínskými experty, chlubí se jeho hlavní vývojář Southwest Jiaotong University, vysoká škola v Čcheng-tu. Univerzita spolupracovala se dvěma státními společnostmi, firmami China Railway Group a CRRC Corporation, na vývoji prototypu v programu inovací dopravy za 60 milionů čínských jüanů (téměř 200 milionů korun), uvedla čínská agentura Sin-chua.

Maglev je zkratka pro magnetickou levitaci. Vlaková souprava se obecně pohybuje na polštáři magnetického pole vytvářeného soustavou supravodivých magnetů zabudovaných v trati i ve vlaku.
Místo kol má speciální systém magnetů, takže souprava „pluje” zhruba deset centimetrů nad kolejnicí. Vznášení vlaku nad kolejemi je zajištěno odpudivou nebo přitažlivou silou elektromagnetů.
Oficiální rekordní rychlost (japonského) maglevu je závratných 603 kilometry za hodinu. Dosáhl jí 21. dubna 2015 Maglev L01 se 49 pasažéry v testovacím korytu.
Jako stále poměrně nový vysokorychlostní dopravní systém nabízí maglev podle dřívější zprávy agentury Reuters rychlost, bezpečnost, spolehlivost, velkou kapacitu cestujících, výkon v čase, ochranu životního prostředí a nízké náklady na údržbu. Může být použit pro dálkovou i osobní přepravu na krátké a střední vzdálenosti.
Mohl by sloužit i jako „kompromis” mezi tradičními vysokorychlostními železnicemi a leteckou dopravou. Pokud by pravidelně svištěl rychlostí okolo 500–600 km/h, tak by se tento pozemský „létající vlak” přiblížil dopravním letadlům, jejichž obvyklá cestovní rychlost je 800–900 km/h.

Reklama

Související články

Na severu Itálie vykolejil rychlovlak

Dva mrtvé a na tři desítky zraněných si vyžádala čtvrteční ranní nehoda rychlovlaku v Itálii, píše agentura DPA. Rychlík, který vyjel v 5.35 z Milána...

Výběr článků

Načítám