Astronomové objevili jednu z největších hvězd v naší galaxii

Novinky, mik

Za pomoci velice výkonného teleskopu objevili astronomové pod záštitou Evropské jižní observatoře (ESO) jednu z největších deseti hvězd, která byla v historii vůbec objevena. Je to jedna z největších hvězd v Mléčné dráze. Je o polovinu větší než červený obr Betelgeuse a miliónkrát jasnější než Slunce.

BEZ KOMENTÁŘE: Animace hvězdy HR 5171Video: eso.org

Hvězda nese název HR 5171A a leží zhruba 12 000 světelných let od Země. Její průměr je 1300 krát větší než průměr Slunce.

Stejně jako mnoho hvězd je HR 5171A dvojhvězdou. „Nová pozorování ukázala, že hvězda má velmi blízko partnera, což je velké překvapení,“ řekl astronom Olivier Chesneau.

„Ty hvězdy jsou od sebe tak blízko, že se navzájem dotýkají. Celý systém se podobá ohromnému burskému oříšku,“ dodal Chesneau.

Foto: European Southern Observatory

Předpokládaný vzhled hvězdy HR 5171. Nejde o fotografii, ale o obrázek.

Foto: European Southern Observatory

HR5171 je nejzářivější hvězda - pod středem tohoto obrázku. Jde o velmi vzácný druh hvězd, kterých je v naší galaxii zhruba 12.

Žlutí obři jsou velmi vzácní. V Mléčné dráze je jich objeveno 10. Jde o největší, nejzářivější, ale i nestabilní hvězdy, které často mění intenzitu jasu.