Archeologové hlásí objev století. V Guatemale odkryli obří síť ztracených mayských měst

Novinky,

V džungli středoamerické Guatemaly se podařilo najít rozsáhlou síť pozůstatků mayských měst. Vědci odkryli přes 60 tisíc ruin pocházejících z období říše Mayů. Umožnila to laserová technologie, která z výšky skenovala danou oblast a odhalila pod porostem pozůstatky domů, paláců, pyramid i opevnění. Archeologové tvrdí, že je to největší úspěch za posledních 150 let.

Mayové obývali Guatemalu v nepoměrně vyšším počtu, než se dosud věřilo. Jejich systém měst byl značně důmyslný.

Vědci mapovali plochu o rozloze více než 2100 kilometrů čtverečních na severu departementu Petén, konkrétně u města El Zotz. Průzkum odhalil mimo jiné kilometry opevnění, kterých si nikdo předtím nevšiml.

Území, které se nachází v blízkosti již známých měst Mayů, bylo s největší pravděpodobností domovem pro mnohem více lidí, než počítaly dřívější výzkumy.

Nález podle archeologů naznačuje, že mayská říše byla mnohem rozvinutější a rozsáhlejší, než se dosud myslelo. Vědci odhadují, že Mayů mohlo být  na celém středoamerickém regionu nikoli pět, ale třeba 10 nebo i 15 miliónů.

Mayové investovali více do obrany, než jsme si mysleli.
archeolog Thomas Garrison

„Jsem přesvědčen, že jde o jeden z největších úspěchů archeologie za posledních 150 let,“ prohlásil podle serveru BBC Stephen Houston, profesor archeologie a antropologie na Brownově univerzitě v americkém státě Rhode Island.

Technologie odkryla netušená města Mayů.

Digitálně odstranili stromy

Výzkumníci nalezli více než 60 tisíc dříve neznámých struktur, včetně pyramid, královských hrobek, paláců, silnic a obranných opevnění, ukrytých hluboko pod střechou deštného pralesa.

Úspěšně posloužila technologie laserového skenování LIDAR (Light Detection and Ranging). Výsledky výzkumu s využitím technologie tedy naznačují, že střední Amerika disponovala pokročilou civilizaci, která byla podobná vyspělým kulturám starověkého Řecka nebo Číny.

LIDAR je metoda dálkového měření vzdálenosti na základě výpočtu doby šíření pulsu laserového paprsku odraženého od snímaného objektu. LIDAR lze použít pro měření vzdálenosti, mapování terénu nebo měření vlastností atmosférických jevů. Výsledkem mapování je mračno bodů, které se po zpracování může interpolovat do podoby digitálního modelu povrchu či 3D modelů budov a jiných objektů. Po aplikaci filtrů je možné z mračna bodů získat digitální model terénu.

Skupina vědců použila LIDAR k digitálnímu odstranění hustého stromového baldachýnu a vytvořili 3D mapu toho, co se nachází uvnitř nyní neobývaného pralesa.

Celkem se našlo na 60 tisíc neznámých mayských ruin.

Nalezené obranné zdivo je neuvěřitelné, stejně tak pevnosti či příkopy. „Ukázalo se, že Mayové investovali více zdrojů do obrany, než jsme si mysleli,“ řekl BBC archeolog Thomas Garrison.

Všechna města byla propojená

Jednou ze skrytých nálezů je sedmipatrová pyramida, která je tak pokrytá vegetací, že se stala neoddělitelnou součástí džungle.

Dalším objevem, který archeology překvapil, byla složitá síť příkopů spojujících všechna mayská města v oblasti. Vyvýšené dálnice, které umožňovaly snadný průchod i během období dešťů, byly natolik široké, že se zřejmě využívaly k obchodování.

„LIDAR provádí revoluci v archeologii takovým způsobem, jakým Hubbleův teleskop představoval revoluci v astronomii,“ sdělil magazínu National Geographic Francisco Estrada-Belli, archeolog z americké Tulane University ve státě Louisiana.

„Potřebujeme dalších 100 let, abychom prošli všechna data a skutečně pochopili, co vidíme,“ uzavřel. Zapotřebí jsou další výzkumy.

V posledních letech se technologie LIDAR použila například k odhalení dříve skrytých měst poblíž ikonického starobylého chrámu Angkor Wat v Kambodži.