Článek
Tato demýtizující současná slovenská hra dosahující až antických rozměrů představuje Alžbětu nejen tak, jak ji známe, ale poodhaluje nám tajemství, o nichž většina z vás možná neměla ani tušení.
Příběh císařovny Alžběty Rakouské nebo spíš – jak ji znala a jak si ji zamilovala celá Evropa – Sissi není žádným dramaturgickým objevem. Její okouzlující osobnost, jíž si dokázala podmanit každého, nehledě na národnost, a její nikdy nekončící souboj s dvorem a jeho přísnými pravidly je znám takřka každému.
„Slovenský dramatik Viliam Klimáček ve svém dramatu Sissi (Útěky Alžběty Rakouské) však nesleduje pouze osud jedné z nejoblíbenějších historických osobností evropských moderních dějin, ale postavu Sissi nahlíží i prizmatem moderní ženy. Je samostatná, sebevědomá, vzdělaná a krásná, ale stejně tak osamocená, frustrovaná a trpící,” vysvětlila dramaturgyně Sylvie Rubenová.
Inscenace je tedy portrétem ženy nejen všestranně nadané a obdivované, ale zároveň obyčejně lidské ve své bezbrannosti, v níž se nikdy nedovedla přizpůsobit přísné atmosféře dvora a autoritářské tchyni Žofii, na což doplatilo její manželství i děti. Na rakouském dvoře to neměla jednoduché, ale jednoduché to nemělo ani její okolí s císařovnou samotnou a zdaleka všichni ji nemilovali tak, jak tomu může napovídat poněkud romantizující představa, která nám po její smrti zůstala.
„Poslední premiéra činohry v sezóně 2016/2017 uzavírá sérii autobiografických divadelních textů o výjimečných osobnostech (Je úchvatná!, Car Samozvanec, Zamilovaný Shakespeare, pozn. aut.). Text předního slovenského dramatika Viliama Klimáčka je skvělým portrétem výjimečné ženy – manželky, matky i političky, která dokáže oslnit svým bezprostředním přístupem k životu, krásou těla i ducha. Je to portrét i plný bolesti, chladného odstupu k nejbližším, absence lásky a obrovské touhy po svobodě,” dodal režisér Peter Gábor.
„Sissi mě zajímala už dříve, aniž bych věděla, že ji někdy budu hrát,” říká Pavlína Kafková. „Dostala jsem se k různým materiálům o jejím životě, teď začínám objevovat jiné. Trošku předběhla svou dobu v mnoha ohledech. V mládí nebyla typickou princeznou, i když jako princezna vystupovala. Postupně se rozvinula v ženu, která tradici, jež svazuje, nerespektuje. Musela se ovšem se vším ‚popasovat‘ a žít v tom.”
Tým herců doplní Petra Lorencová coby věrná společnice Ida Ferenczyová a nebudou chybět další členové císařské rodiny – Petr Houska jako císařpán František Josef I., tchýně a věčná rivalka arcivévodkyně Žofie v podání Marie Logojdové, problematického syna korunního prince Rudolfa ztvární David Janošek. Dále hrají například Lada Bělašková, Ivan Dejmal, František Strnad nebo Kateřina Vainarová.
Ozvěny vídeňského valčíku a nekončícího putování režijně připravuje umělecký šéf činohry Peter Gábor s dramaturgickou asistencí Sylvie Rubenové, výtvarné spolupráce se ujali scénograf Michal Syrový a kostýmní výtvarnice Alena Schäferová. To vše navíc roztančí Kristýna Slezáková do hudby Nikose Engonidise.
Reprízy proběhnou 10. a 12. června a potom až v nové sezóně.