Hlavní obsah

Unikátní projekt školky ve Větrné cílí na péči o dvouleťáky

Novinky, Petr Pokorný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na to, jak se postarat v běžné mateřské škole (MŠ) o takzvané dvouleťáčky a současně dosáhnout vysoké úrovně náročné a specifické péče o takto malé děti, má pedagogy připravit nově zahájený vzdělávací projekt Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a MŠ Větrná v Českých Budějovicích.

Foto: Petr Pokorný

Nejmenší žáčci Mateřské školy Větrná v Českých Budějovicích.

Článek

Program „Determinanty práce s dvouletými dětmi v podmínkách běžné mateřské školy”, který je určený pro učitelky mateřských škol z celého regionu a potrvá do ledna příštího roku, je unikátní hned ze dvou důvodů. Jedním z nich je zvolené aktuální téma, které v současně době silně rezonuje společností, a pak skutečnost, že Větrná je jedinou MŠ v regionu, která účast na projektu nabízí pedagogům z ostatních předškolních vzdělávacích zařízení na jihu Čech zcela bezplatně.

„Tento vzdělávací program, který reaguje na rostoucí společenskou poptávku po zařazování dětí mladších tří let do institucionální výchovy a vzdělávání v běžných mateřských školách, je kompletně financován ze zdrojů ministerstva školství a unijního Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání,“ uvedla ředitelka MŠ Větrná Kamila Finková.

Umisťování dvouleťáčků do předškolních zařízení vyvolalo v poslední době značnou diskusi. Péče o tyto děti je totiž vzhledem k nízkému věku velice náročná a má celou řadu specifik. Odpůrci tohoto procesu argumentují zpravidla tím, že dvouleté děti patří k matce, nikoli do školky. Na druhé straně je zde skutečnost, že řada žen využívá z různých důvodů pouze dvouletou mateřskou dovolenou.

„I my bychom byly samozřejmě rády, kdyby tyto děti ještě zůstávaly doma s matkou, realita je ovšem jiná. Zatímco se řeší otázka přijímání dvouleťáčků do školek, ve skutečnosti už je tam máme. Školka, pokud nemá naplněnou kapacitu, totiž už dnes dvouleté dítě nesmí odmítnout. Naším úkolem není řešit, proč tak malé dítě jde do školky, naším úkolem je se připravit a umět se o ně kvalitně a odborně postarat,“ zdůraznila Finková.

Například do „její“ sídlištní MŠ ve Větrné se při nedávných zápisech přihlásilo více než 60 dětí. Dvěma třetinám z nich ovšem ještě tři roky nejsou. Cílem je tedy reagovat na současnou situaci, kdy jsou do běžných MŠ přijímány i dvouleté děti, ať už k tomu jejich rodiče vedou jakékoliv důvody – osobní, rodinné, či pracovní.

„V rámci projektu se setkáváme přímo s učitelkami mateřských škol, poskytujeme jim odborné informace z oblasti předškolní pedagogiky, psychologie, legislativy a zdravovědy, a hledáme spolu s nimi řešení praktických problémů, které s sebou péče o dvouleté děti do školek přináší,“ konstatovala psycholožka Eva Martináková, která vedla v Českých Budějovicích první seminář.

Pedagožky v auditoriu si kvalitu přednášky pochvalovaly. „Jsme jednotřídní venkovská školka, dvouleťáčky máme odjakživa, odpovídající podmínky k tomu bohužel ne. Od projektu proto očekávám především prohloubení stávajících znalostí a získání nových informací o práci s takto malými dětmi,“ reagovala například učitelka MŠ Borová Lada Pavlína Hovorková.

Hlavní část programu seminářů a odborných akcí odstartuje v září. Další zájemci z řad pedagogů se tak mohou ještě v průběhu letních prázdnin přihlásit ředitelce MŠ Větrná Kamile Finkové.

Reklama

Výběr článků

Načítám