Hlavní obsah

Téměř neznámý obraz Alfonse Muchy najdete v Nymburce

Novinky, Jan Řehounek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Již 80 let, od roku 1936, se Nymburk může pyšnit monumentálním obrazem Alfonse Muchy. Obraz s názvem „Poddání Nymburka L. P. 1421 Bohu a Pražanům“, srovnatelný, když ne s plátny Slovanské epopeje, tak určitě s obrazem Jana Rokycany v rokycanské radnici, však zůstává stále veřejnosti téměř neznámým.

Foto: Jan Řehounek

Obraz vévodí expozici v muzeu.

Článek

Když se Alfons Mucha v roce 1910 vrátil z Ameriky, měl před sebou zcela jasné předsevzetí: vytvořit soubor monumentálních obrazů, na nichž zachytí historicky významné okamžiky ze života slovanských národů. Již o dva roky později předává městu Praze první tři obrovská plátna Slovanské epopeje a v každém z následujících let maluje nejméně dva další obrazy, v roce 1926 dokonce šest.

Poslední Muchova práce – Přísaha svornosti Slovanů, namalovaná jako reakce na německou okupaci, se stává podnětem k jeho zatčení gestapem. Je vyslýchán – Slovanská epopej je nacistickému režimu trnem v oku. Vzápětí nato, 14. července 1939, slavný malíř umírá.

Ve třicátých letech stavěla Spořitelna v Nymburce své nové sídlo. Z podnětu předsedy správní rady MUDr. Josefa Šrámka, primáře zdejší nemocnice a velkého znalce umění, byl k výzdobě spořitelní dvorany navržen v projektu rozměrný lunetový obraz. Pod dojmem zhlédnutí Slovanské epopeje ve Veletržním paláci v Praze navrhuje doktor Šrámek požádat o vytvoření obrazu Alfonse Muchu.

Úspěšným zprostředkovatelem se stává nymburský akademický malíř Hanuš Bohman, který se s Muchou osobně znal.

Námět díla byl konzultován s historikem Václavem Vojtíškem, velkým znalcem středověkých dějin. Vycházel z významné historické události, která zásadním způsobem ovlivnila další vývoj středověkého Nymburka, a to příklon nymburských měšťanů k husitství. Centrálním výjevem obrazu je slib věrnosti Nymburských husitským ideálům vkládaný představitelem nymburských měšťanů do rukou kněze Jana Želivského.

K vytvoření díla definitivně přivolil čtyřiasedmdesátiletý Mucha při své první návštěvě Nymburka v dubnu 1934, první skici si načrtl při dvou několikadenních pobytech v květnu a červnu 1935, když domaloval obraz Píseň pro pražský Hlahol. Stejně jako tento rozměrný obraz maloval i plátno pro Nymburk v prostorné kreslírně živnostenské pokračovací školy v Kyšperku (dnešní Letohrad), kde v posledních letech dlouhodobě pobýval u příbuzných své ženy, v rodině továrníka Fischla.

V letohradském muzeu uchovávají části skic, které si Mucha k obrazu nakreslil.

Za přítomnosti autora byl obraz "Poddání Nymburka L. P. 1421 Bohu a Pražanům" nainstalován v roce 1936.

Nyní je obraz v čele expozice Nymburk v proměnách věků nymburského muzea.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám