Hlavní obsah

Sto let tratě Opava - Hlučín - Chalupki připomněla vzpomínková jízda

Novinky, Ondřej Teichmann

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V sobotu 21. září se uskutečnila vzpomínková jízda historickým vlakem a autobusem na trase vlakového spojení Opava - Annaberg (Chalupki). Jelo se po nedostavěné a zrušené trati Hlučín - Chalupki a po dosud fungující trati Opava - Hlučín.

Foto: Ondřej Teichmann

Karosa ŠL11

Článek

Ještě do konce první světové války se myslelo, že vlaky pojedou po celé trase, ale po válce zůstalo v provozu těleso pouze do Petřkovic, které se po čase proměnilo na tramvajovou linku číslo 1 z Hlučína do Ostravy. Tato linka byla v provozu do roku 1982.

Něco málo k historii – trať se začala stavět v roce 1911 z Hlučína přes Petřkovice do Annabergu (Chalupki). 28. října 1913 byl zahájen provoz na trase Kravaře ve Slezsku – Hlučín. V říjnu 1921 se začala dostavovat trasa do Petřkovic, která byla otevřena 14. června 1925. V dubnu 1945 a na konci první světové války, byla trasa do Petřkovic ukončena na zastávce Petřkovice, doly. Tyto komplikace byly způsobeny výbuchy mostu po odchodu německých či jiných vojsk. 3. listopadu byl obnoven provoz z Dolního Benešova do Ludgeřovic a 18. prosince na zastávku Petřkovice, doly. Z důvodu, že se již neopravil most do Petřkovic, tak na jaře 1950 se začalo s tramvajovou tratí ve směru Hlučín – Ostrava. Tato trasa byla v provozu od 29. prosince 1950 do 1. prosince 1982, kdy jej nahradila autobusová doprava.

První zastávkou na zrušené trati byly Ludgeřovice. Nestálo se. Pokračovalo se dále po trati do Petřkovic (souběžně se silnicí I/56). Na místě nynějšího parkoviště se nacházel tzv. trojúhelník, kde se otáčely tramvaje. O kousek vedle za stromy je dodnes vybetonovaná „díra“, která byla nachystána pro případné opravy tramvají v tomto provizorním depu. Poblíž náměstí v Petřkovicích je dodnes patrný pomník této dráhy - sloup podpírající mostovou konstrukci.

Po trase jsme dále navštívili bývalou nádražní budovu Petřkovice, kde se nyní od roku 1992 nachází restaurace. Na zahradě této restaurace je dodnes vystavené dvojkolí z lokomotivy, které ale nikdy na této trase nejezdilo. Dále je zde pamětní cedule a uvnitř restaurace pár historických fotografií. Toto byla poslední zastávka na vlakové lince, dále se bohužel podařilo postavit pouze 60 procent trasy.

Další zastávka byla u dolu Koblov, kousek od ulice Podsedliště, kde se nachází již nachystaný val a násep pro položení kolejového tělesa. Pod tímto valem se dodnes nachází tunel.

Následně jsme se dostali do lokality Paseky v katastru obce Šilheřovice, kde autobusový zájezd končil. Čekal nás 1,25 km dlouhý pochod po zbývající části nedostavěné dráhy. Za farmou jsme došli k strážní věži, která je nyní oplocena. Strážní věž kdysi fungovala jako ochrana před nepřáteli, jelikož se nacházíme na rakousko-uhersko-pruské hranici. Jelikož polská strana již měla celou síť až do Hlučína ze své strany hotovou, jen stačilo napojit. Část těchto kolejí avšak Poláci dodnes využívají na obrátku nákladních lokomotiv.

Druhým bodem programu byla projížďka historickým vlakem po trase Hlučín – Kravaře ve Slezsku a Opava Východ. Jelo se vlakem tzv. “Hurvínkem“.

Reklama

Výběr článků

Načítám