Hlavní obsah

Nejmenší parní lokomotiva se setkala s Pendolinem

Novinky, Jiří Cysař

Parní vlaky mají svou romantiku, nezáleží na velikosti parní lokomotivy. Je to dáno historií a vzpomínkami na stále ještě nedávné časy, kdy právě ony byly vládkyněmi železné dráhy.

Foto: Jiří Cysař

Parní lokomotiva

Článek

V sobotu 6. října ráno jsem se malý kousek svezl s parním vlakem taženým nejmenší poválečnou parní lokomotivou 213.902. Abych na vlastní kůži zažil jízdu s touto malou parní lokomotivou. Parní vlak mířil do Muzea výtopna Zdice, kde se odehrálo slavnostní zakončení sezóny a také křest knihy Škoda a Liaz. Brány muzea se otevřou zase až v dubnu 2014.

Na rozdíl od kolosů jako je Čtyřkolák nebo Papoušek působí tato malá a zelená lokomotiva roztomile a nebudí děs. I její rychlost není tak velká, jako její vetší kolegyně. Přesto pro děti i ostatní účastníky jízdy plně splnily to, co se od nich očekávalo. Kouř a pára valící se od lokomotivy a zlověstný pískot z mašiny je pro dnešní děti velkým poutačem. A náhodné setkání generací - a to s Pendolinem ve stanici Karlštejn - jen podtrhuje um konstruktérů parních lokomotiv.

Parní lokomotiva 213.902 je nejmenší z poválečné typové řady posunovacích lokomotiv vyráběných v ČKD Praha pro průmyslové podniky v Československu i v zahraničí. Je zároveň i nejstarší, neboť lokomotiva výrobního čísla 2207 byla vyrobena v roce 1947 jako prototyp. Na trati Chotětov – Skalsko proběhly její náročné provozní zkoušky a ještě téhož roku byla dodána do cukrovaru v Dolním Cetně.

Zde sloužila až do uzavření cukrovaru v roce 1959. Poté byla předána do cukrovaru v Kropáčově Vrutici, kde vydržela až do svého odstavení v roce 1972. Od roku 1991 do 1994 stála na pomníku v železniční stanici Meziměstí. Nyní je po rozsáhlé opravě opět provozuschopná.

Související témata:

Výběr článků

Načítám