Hlavní obsah

Letecká výroba v Protektorátu značně pomáhala Němcům

Novinky, Vratislav Konečný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Ve kbelském Leteckém muzeu otevřeli zajímavou výstavu „Letecká výroba na území Čech a Moravy v letech 1939 – 1945". Ve zkratce mapuje zejména pražskou oblast, kde se vyráběla letadla a jejich komponenty pro Říši. Po německé okupaci se zbrojní potenciál Říše zvýšil téměř o dvacet procent.

Foto: Vratislav Konečný

letoun na fotce v pozadí Arado

Článek

V muzeu najdete množství zajímavých a unikátních exponátů. Velmi dobře jsou uspořádány stroje jakoby zarámované v dioramatech, figury výstavu oživují. Jen je škoda, že nejsou popisky i u další vystavené techniky.

Měli jsme vynikajíci letouny i piloty

Předválečné stroje z Avie se přinejmenším vyrovnaly, či spíše byly lepší, než první série Messerschmittů Bf. Toho si byli okupanti vědomi, také okamžitě po zabrání území začali využívat naše podniky. Česká výroba byla precizní, i když na výstavě jsou popisovány sabotáže. Pod drakonickými tresty Němci přinutili dělníky k “poslušnosti“.

Výstava v hangáru č. 40, s dvěma dioramaty ukazuje, jak velká byla pomoc českých leteckých továren pro Němce. Jsou tu jmenovány továrny Avia, známá svými vynikajícími stroji v meziválečném období, či Aero, Walter, Letov... Vyráběla se tu a kompletovala letadla cvičná a dopravní model Siebel Si 204, je zastoupen ve sbírkách, ale na výstavě je i řez trupem. Vyráběl se v Aeru. Arado Ar 96 a Ju 290 A-2 montovali v Letovu, Avii. Waltrovka vyráběla motory Argus, proudovou stíhačku Me 262 vyráběli hlavně v Chebu a Českých Budějovicích.

Montovali i vrtulníky

Na Moravě u Tišnova v tunelech probíhala výroba stíhačů Me Bf 109. Některé ze závodů sloužily i jako opravárenské. Chebská Flugzeugwerke Eger GmbH (F. W. E) vyráběla He 111, He 177 A, He 219, Me 262. Zaměstnávala 5000 lidí, při továrně byla otevřena škola Stavitelství letadel s 50 žáky. V Rabštejně montovali zajatci a vězni KT vrtulníky Achgelis Fa 223E Drache. V protektorátu vyráběli díly nebo celá letadla pro kluzáky, např. Gotha 242, focke-wulfy, Fi 156 Storch, Bücker Bü 181 a stovky dalších dílů. Továren byly desítky.

Pomoc Izraeli

Po válce byly Messerschmitty 109 G a K přestavěny v československé licenci na modely Avia S 199, dvoumístné CS 199, 24 jich pomohlo po tajném vývozu spolu s několika spitfiry zachránit v roce 1948 stát Izrael před arabskými útočníky.

V naší armádě sloužily do roku 1957, v muzeu jsou i dva modely Me 262 zvané Schwalbe. Proudové stroje, které na Hitlerův příkaz nebyly nasazeny ke stíhání, kde měly velkou šanci ničit spojenecké bombardovací svazy. Kvůli zbrojní výrobě v nerušeném týlu byly podniknuty nálety, mnohými označované za zbytečné. Jenže Němci nehodlali kapitulovat a z výrobních linek i z rafinérií mohli stále zásobovat hroutící se obranu.

Obávaný hetzer  

Od roku 1939 české podniky vyráběly pro Němce, na podvozcích tanku LT 38 vzniklo množství dělostřeleckých systémů. Nejobávanější stíhač tanku Hetzer (Štváč) zle zatápěl na obou frontách, jeho děla v květnu 1945 poškodila i Staroměstskou radnici, i proto spojenci bombardovali na konci války Plzeň a Prahu.

Reklama

Výběr článků

Načítám