Článek
Navigační systém má za úkol zejména optimalizovat pozici jednotlivých částí kloubní náhrady. Pomáhá operatérovi zpřesnit pozici resekčních šablon v průběhu operací totálních endoprotéz. Během výkonu umožňuje provádět intraoperativní měření mechanické osy končetiny a stavu postranních vazů. Na základě těchto informací lze optimalizovat pozici implantátu u pacienta ještě před aplikací samotné náhrady.
Nový navigační systému umožňuje přesné „usazení“ obou částí kloubní náhrady a dokonalé obnovení osy končetiny. Dosud je v rámci střední Evropy používán pouze v Německu a Francii, v ČR byl použit poprvé v pondělí ve FNUSA, den poté v Nemocnici Znojmo.
„V posledních letech na našem pracovišti kombinujeme navigaci s tzv. kinematickou technikou implantace náhrad, čímž se snažíme přiblížit se náhradou co nejvíce biomechanice zdravého kolenního kloubu. Biomechanika náhrady je zásadní pro spokojenost pacienta po operaci,“ sdělil Radek Hart, primář Ortopedicko-traumatologického oddělení Nemocnice Znojmo.
Systém představuje unikátní kombinaci hardwaru, softwaru a nástrojů. Díky jednomu „univerzálnímu“ nástroji se také významně zjednodušuje navigační proces a snižuje se počet ostatních užívaných nástrojů.
„Největší výhodou nového navigačního systému je, že systém umožňuje kinematické hodnocení biomechaniky kolenního kloubu před operací a po implantaci náhrady, zejména s ohledem na rotace holenní kosti,“ doplnil Radek Hart. Je známo, že celosvětově každý pátý operovaný pacient není s kolenní náhradou zcela spokojen.
„Navigacemi se naši ortopedi zabývají od samého začátku jejich vývoje na přelomu tisíciletí, tedy více než dvacet let. Biomechanikou kolena se tým profesora Harta zabývá dlouhodobě. V nedávné době získal i mezinárodní granty, výsledky znojemské ortopedie jsou publikovány nejen v českých, ale také zahraničních periodicích. Jsem rád, že znojemská nemocnice mohla za pomoci zcela nového navigačního systému provést rovnou dvě výměny kolenního kloubu,“ uzavřel Martin Pavlík, ředitel Nemocnice Znojmo.