Článek
Pokud bych chtěl popsat všechny exponáty, nestačila by na to ani značně objemná kniha. I brožura k uvedené výstavě popisuje jen malou část z šesti set exponátů. U některých se na chvíli zastavme.
Již při vstupu je návštěvník ohromen monumentálními vraty z Karlštejna - procházel jimi i Karel IV. Před cestou do Prahy byla za skoro sto tisíc korun ošetřena a zajištěna před poškozením.
Postupně se dostáváme dále k dalším exponátům plným krásy a jedinečnosti. Třeba taková Svatováclavská koruna - byť se jedná o repliku, přesto z ní cítíme ozvěny dávné a slavné historie. Jen kousek od tohoto skvostu na nás shlíží jezdec s brněním na koni. Na tomto exponátu je zvláštní, že jezdec i kůň mají svá brnění. Návštěvníka okamžitě napadne, jakou velkou váhu musel jezdec s koněm mít a jak těžké bylo se v boji otáčet a pohybovat.
Dalším mimořádným exponátem je Budyšínský rukopis Kosmovy kroniky ze 13. století, nejstarší zachovaná verze textu, v němž se objevuje postava praotce Čecha.
Mě osobně asi nejvíc zaujaly obrazy našich historických hradů a zámků společně vystavené na celé jedné stěně Jízdárny Pražského hradu. Od nejmenších obrazů až po velkolepá plátna - a to vaše na jednom místě. Hrady Karlštejn, Zvíkov, Český Krumlov a další.
Jako uplná rarita jsou zde vystavovány kresby hradů a zámků z deníku Karla Hynka Máchy. Jedná se především o zříceniny těchto hradů, které tolik přitahovaly romantické malíře 19. století. Málokoho z návštěvníků napadne, jak velkou zásluhu tito malíři a básníci či spisovatelé měli při záchraně historických objektů. Oni byli, kdo je objevil pro širokou veřejnost.
Posledním exponátem, který ukončuje expozici v časové přímce, je automobil Benz knížete Karla V. Schwarzenberga z roku 1913 z hradu Orlík.
Po dobu tří měsíců bude možné pomalu prozkoumat všechny exponáty, než se opět vrátí na své místo. Proto neváhejte a využijte tu malou chvilku, kdy se exponáty vydaly za vámi na Pražský hrad.