Hlavní obsah

Chceme vrátit na koleje parní nostalgii, říkají zachránci Rosničky

Novinky, Leona Roháčková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mnoho z nás vzpomíná s nostalgií na cesty, kdy nás do dálek odvážela supící parní lokomotiva. Jsou nadšenci, pro které se záchrana mašinek stala největší prioritou. Patří k nim lidé z Nadace Okřídlené kolo a olomouckého Depa kolejových vozidel. Snaží se vzkřísit parní lokomotivu Rosničku.

Foto: Zbyněk Zlínský
Článek

Z historie Rosničky

Vedení Československých státních drah v polovině 50. let minulého století postrádalo dostatečně výkonnou a rychlou parní lokomotivu pro dopravu rychlíků i osobních vlaků. Tak vznikl v plzeňské Škodovce projekt tendrové lokomotivy. Šlo o vůbec poslední typ parní lokomotivy, která byla ve Škodovce vyrobena. V roce 1956 byly vyrobeny první a zároveň poslední dva stroje 464.2, kterým se kvůli barvě začalo říkat Rosnička. K sériové výrobě nedošlo, výrobní program Škodovky se přeorientoval na elektrické lokomotivy.

„Rosnička s výrobním číslem 3378 byla přidělena do jihlavského lokomotivního depa, odkud se později přestěhovala do Brna a posléze do Olomouce. V pravidelném provozu skončila v roce 1974 a stala se součástí sbírek Národního technického muzea v Praze. Původně do nich měl být zařazen stroj 464.201, ale ten byl v horším technickém stavu. Byl zrušen v roce 1975, změnil se ve vytápěcí kotel K 653 a o tři roky později byl v Polance nad Odrou sešrotován,“ popisuje anabázi mašinky znalec a ředitel portálu Vlaky.net Zbyněk Zlínský.

Zachovaná Rosnička řadu let prostála v hale depozitáře NTM v Čelákovicích, odkud byla jen vzácně vytažena za účelem vystavení. Koncem 80. let byla zapůjčená do depa ČSD v Olomouci, kde po roce 1990 započala její náročná oprava do provozního stavu. „Rosnička byla dlouhá léta jen neprovozním exponátem, avšak díky skupině nadšenců z olomouckého depa se v červnu 1993 po téměř dvaceti letech opět projela vlastní silou. Od té doby byla využívána k vedení nostalgických vlaků a prezentacím u nás i v zahraničí,“ dodal Zlínský.

V červnu roku 2009 se Rosnička v rámci Setkání přátel železnice, rozloučila s kolejemi opět. „Skončila lhůta technické způsobilosti jejího kotle,“ říká ředitel Nadace Okřídlené kolo Josef Tomeček.

Oprava za milion

Aby zelená kráska opět mohla vyjet na cesty, musí projít nákladnou opravou v řádu milionu korun. Majitel, Národní technické muzeum (NTM), však na ni nemá finanční prostředky. „Lokomotiva zůstane zapůjčena v Olomouci. Finanční krytí oprav je mimo současné možnosti NTM,“ uvedl Jiří Střecha, ředitel Železničního muzea NTM.

Nadace Okřídlené kolo proto vyhlásila 30. listopadu 2009 veřejnou sbírku, která byla prodloužena do 31. srpna 2012. „Aby mohla být zahájena oprava Rosničky, je zapotřebí shromáždit nejméně jeden milion korun. K dnešnímu dni je na účtu pro záchranu Rosničky 301 tisíc,“ konstatoval Josef Tomeček.

Peníze se shromažďují velmi pomalu, i když nadace se snaží maximální měrou získat finanční prostředky tak, aby oprava mohla být zahájena v příštím roce.

Tomu, abychom se ještě někdy mohli svézt vlakem, taženým zelenou mašinkou s velkými červenými koly, můžete pomoci i vy. Bližší podrobnosti získáte na stránce Nadace Okřídlené kolo nok.webnode.cz.

Reklama

Výběr článků

Načítám