Hlavní obsah

Bez trpělivosti by nic nedokázal. Michal Kavalier slepí vše, co mu přijde pod ruku

Novinky, Martina Váňová

V Muzeu papírových modelů (MPM) v Polici nad Metují probíhá další krátkodobá výstava. Výstava prezentuje tvorbu „malého velkého muže papírového světa“, Michala Kavaliera. Lepí vše, co mu přijde pod ruku.

Foto: Martina Váňová
Článek

Prezentace tvorby Michala Kavaliera v Muzeu papírových modelů je jeho vůbec první samostatnou výstavou a zároveň první výstavou představují zhotovitele modelů, nikoliv autora vystřihovánek. Přesto, nebo právě proto, nabízí množství nečekaných setkání.

Výstava ukazuje neuvěřitelně široký záběr modeláře, kdy se v expozici střetávají lodě, letadla, dioramata nebo architektura společně s kosmickou technikou. Právě tato univerzálnost společně s precizností a perfekcionalismem udělaly z Michala Kavaliera jednoho z nejlepších českých zhotovitelů modelů.

Během vernisáže zaznělo několik otázek, na které autor poctivě odpovídal - nedostala ho do úzkých ani otázka, zda má doma ještě vůbec nějaké místo, kde nejsou modely. Poctivě přiznal, že těch míst není mnoho, ale přesto věří, že ještě pěknou řádku modelů sestaví a slepí. V naprosto otevřené a přátelské náladě pak následovala odborná debata mezi modeláři, která hostům vernisáže nabídla možnost pohlédnout za pomyslnou oponu mezi trojrozměrným finálním výsledkem a dvojrozměrnou vystřihovánkou.

Během vernisáže krátce promluvil i jeden z nejvýznamnějších autorů modelů, Ladislav Badalec. Michal Kavalier připomněl význam architekta Richarda Vyškovského pro české papírové modelářství. (Richardu Vyškovskému patřila úplně první krátkodobá výstava v MPM.)

V doprovodném programu představila červenokostelecká autorka Anna Birke-Semeráková své Moudré pohádky vesmírných skřítků. Dvě knihy pohádek, které v sobě ukrývají kromě pohádkového příběhu i podobenství z říše astrologie a specifického filosofického náhledu na život, uchvátily návštěvníky vernisáže nečekanou silou.

Anna Birke-Semeráková s až nečekanou jistotou transformovala své „povídání“ o pohádkách z dětského obecenstva na posluchače řádově o několik desetiletí starších. A to vše přesto, že se zpočátku před zcela novým obecenstvem necítila ve své kůži, jak ke konci svého povídání sama přiznala. O univerzálnosti textů jasně hovoří fakt, že skupina dospělých napjatě naslouchala a v Muzeu by bylo slyšet i ono pověstné spadnutí špendlíku.

Spojením autorčina oslnění světem fantazie s vydařeným výtvarným doprovodem prozradilo mnoho i o ní samotné. A specifická část výtvarné kultury – knižní ilustrace – obrazně dokončila imaginární kruh od pohádek nejen pro děti zpět k papírovému modelářství, které svou poetickou krásou rámovalo celé podnětné a vydařené odpoledne v MPM.

Reklama

Výběr článků

Načítám