Hlavní obsah

Autobus Karosa se díky spolku Veteráni dopravní techniky vrátil zpět do provozu

Novinky, Josef Tovara

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pražský spolek Veteráni dopravní techniky od jara loňského roku provozuje autobus Karosa 734.00. Na autobuse bylo provedeno mnoho konzervačních a opravárenských prací tak, aby byl schopen dalšího provozu.

Foto: Josef Tovara

Karosa 734.00 na své zastávce na Letišti Václava Havla. 19.7.2015

Článek

Spolek ze zabývá muzejní činností a v současné době provozuje 2 autobusy Karosa řady 700. Druhou karosu městského typu bude v letošním roce renovovat a další plány jsou smělé. Chtějí ji plně zprovoznit ještě do konce roku 2016.

Spolek má mj. funkční hodiny Pragotron, které se ještě do dnes nachází v některých nádražních budovách, nebo starých autobusových nádražích, a také sbírku odbavovacího a informačního systému. Vlastní též starý historický strojek Setright.

Cílem spolku je udržet klasické, české autobusy v provozuschopném stavu a při pořádání našich jízd je představit v plné kráse široké veřejnosti a všem autobusovým nadšencům.

V dubnu 2015 členové spolku zakoupili zmiňovaný autobus Karosa 734.00 jehož historie je opravdu zajímavá:

1. Československá armáda, dříve Československá lidová armáda, dodán: 1982, vyřazen: 12/1992

2. Armáda ČR dodán: 1/1993

3. ZEBUS, dříve Jiří Zeman - ZEBUS dodán: 4/2015 vyřazen: 4/2015

4. Michal Surmaj, Praha dodán: 4/2015 zařazen: 4/2015

Právě poslední provozovatel Michal Surmaj je předsedou zájmového spolku Veteráni dopravní techniky z. s.

Autobus Karosa začal spolek uvádět do původního stavu podle originální dokumentace. Vyměnilo se oplechování autobusu, opravila elektroinstalace, utěsnila střecha a celkově se spousta částí autobusu dala do stavu, v jakém vyjela v roce 1982 z výrobní linky ve Vysoké Mýtě.

V létě nastal den D, protože se 18. července vydal autobus na svůj první výlet v jeho muzejních službách. První destinací byla jihočeská obec Pohnánec, kde se ten den konala akce s názvem Pohnánecká lávka.

Cesta vedla z Ústí nad Labem přes Chabařovice, Teplice, Bílinu, Louny, Slaný a Prahu do této malebné obce na jihu Čech. Cesta probíhala poklidně až na větší kolonu na Benešovsku. Autobus měl za sebou něco málo přes 200 najetých kilometrů. Do cíle dorazil s drobnou poruchou mazání kompresoru, kterou ale místní pomohli úspěšně opravit.

Druhý den ráno se autobus vydal na zpáteční cestu a tu již zvládl bez závažnějších komplikací.

V letošním roce plánuje spolek další výlety (i do Pohnánece), autobus je nyní ve výborné kondici.

Reklama

Výběr článků

Načítám