Hlavní obsah

Za vysoké ceny nafty a benzinu může panika kvůli Putinově válce, říká šéf ČEPRA

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Společnost ČEPRO, a. s., je největší skladovatel pohonných hmot v ČR a také jejich distributor, prodejce a majitel sítě čerpacích stanic EuroOil. Je to akciová společnost vlastněná ze 100 procent státem. S předsedou představenstva Janem Duspěvou jsme mluvili hlavně o současných cenách benzinu, ale také o konci povinného přimíchávání biosložky do pohonných hmot nebo o rizicích spojených s válkou na Ukrajině.

Zbytečná válka: Za vysoké ceny nafty a benzinu může panika kvůli Putinově válceVideo: Novinky

 
Článek

 Co se to proboha dělo na benzinkách, co se týče cen?

Je to asi přirozený dopad kolapsu cen na evropské burze, která začátkem minulého týdne zareagovala na neobhajitelnou válku, kterou rozpoutalo Rusko vůči Ukrajině. Z této oblasti k nám teče přes padesát procent ropy a mnoho ropných produktů, takže válečný konflikt, který tu vypukne, vždycky s sebou nese prudký kolaps cen. Ta cena skákala nebývale, během několika dnů stoupla na burze o více než deset korun a letěla pořád nahoru.

Je to opravdu jen a pouze o cenách na burze?

My nakupujeme naše produkty, které dál prodáváme na průměru měsíce března. A pokud v prvních obdobích toho měsíce dochází k takhle prudkému růstu cen, tak vy vlastně vůbec netušíte, za kolik budete mít vstup té suroviny, kterou prodáváte. Mnoho zákazníků se ptá: „Máte nějaké zásoby?” To je určitě pravda, ale zároveň v těch dnech vypukl určitý druh paniky nebo větší poptávky. My jsme zvýšili v prvních dnech prodeje až o 70, 80 procent. Zásoby, které jsme měli z měsíce února, jsme vyprodali během prvních šesti dnů. Na druhou stranu v posledních dnech vidíme, že ta burza se otočila.

Ale kde je ten pokles cen na benzinkách?

Ale ten už vidíme.

Ano, ale velmi malý. Protože když to srovnáte s tím překotným nárůstem cen ve chvíli, kdy 8. března cena ropy kulminovala na 130 USD za barel a hned druhý den už byl výrazný pokles, tak na benzinkách tak rychlý pokles nezaznamenáváme.

Vy se bavíte o ceně ropy na burze, ale já se bavím o ceně ropných derivátů. Ano, tam proběhla ta kulminace až později a já bohužel na základě zákona, na základě rozhodnutí antimonopolního úřadu, se jako jeden ze soutěže nemůžu věnovat aktuálním cenám. Opravdu se běžte podívat na čerpací stanice a jsem přesvědčený, že ten pokles tam uvidíte.

Podle aktuálních dat Evropské komise rostla u nás cena nafty nejvíc hned po Německu. U benzínu jsme čtvrtí v Evropě. Jak je to možné?

Já mám graf Evropské Komise ze sedmého března, a pokud si vezmete naftu, tak vidíte, že v podstatě levnější po započtení všech  daní je pouze Slovensko, Polsko, Maďarsko a o dvě setiny Rakousko, jinak všechny ostatní evropské státy jsou dražší. U benzínu je to podobné. Levnější než my jsou Polsko, Slovensko, Maďarsko.

Foto: ČTK

Šéf ČEPRO Jan Duspěva

Když se bavíme o Polsku, tam vláda uzákonila snížení DPH z 23 % na 8 %.

To samé vlastně v Maďarsku, kde se zastropovala cena už na podzim minulého roku.

U nás ale ne, je to pro nás cesta?

To je spíš otázka na politiky. Vždycky je potřeba si uvědomit, že když snížíme tu daňovou zátěž, uvidíme to na cenách, ale zase tomu státu ty finanční prostředky budou chybět někde jinde. Můj osobní názor je, že jsem rád, že vláda nepřistoupila k žádným regulatorním krokům, protože dělat tu regulaci v okamžiku, kdy ta cena prudce letí nahoru, tak ten efekt se nemusí dostavit. Jsem rád, že se zatím přistoupilo pouze k té kontrole maržové úrovně, kterou vyhlásilo ministerstvo financí.

Já navážu. Někteří ekonomové upozorňují na to, že není možné za současných cen ropy na burze, které nepřekonaly maxima z let minulých, aby takto závratně tedy ceny na benzinkách rostly. Například ekonom Lukáš Kovanda na Prima CNN řekl: „Máme nepochybně paniku i na globálním trhu s ropou i na té palivové burze v Rotterdamu, Antverpách, Amsterodamu a máme tady čerpadláře, distributory pohonných hmot, zpracovatele ropy – ti všichni zneužívají té situace, tzv. si mastí kapsu. Protože když všude slyšíme o panice, válce, o inflaci, tak je to velice příhodná situace něco si přirazit, navýšit si marži.” Mastí si ČEPRO kapsu?

No určitě nemastí. A to je zajímavé, když odborníci takto hovoří, tak pak si tedy mastí kapsu všichni v Německu, v Rakousku, všichni v Itálii, protože tam jsou ceny na totemech stejné?

A to není možné?

Nevěřím tomu. Konkurenční prostředí na trhu v ČR v oblasti maloobchodního prodeje a motorových paliv je největší v Evropě, máme největší počet čerpacích stanic na kilometr i na počet motorových vozidel. A řeknu pár čísel. Na jaře v roce 2020, když v podstatě vrcholil dopad covidu, tak stál na burze v Rotterdamu litr benzínu něco přes dvě koruny. Minulý týden okolo dvaadvaceti korun. Takže říkat takhle silná slova, to bych opravdu počkal, až se to prošetří. My podporujeme kontrolu ministerstva financí, ať se to prověří, ať se ta fakta dozví i veřejnost.

Jenže o možných vysokých maržích mluví například i guvernér ČNB Jiří Rusnok, právě i vláda chce marže prověřit, protože se jí to zdálo přespříliš. Ti všichni nevědí, o čem mluví?

Ne, přespříliš jim nepřišla marže, ale cena, a reagují na to tím, že to jdou ověřit. A já říkám, že ta cena byla způsobena nárůstem na burze a těším se na výsledky té kontrolní činnosti.

Pokud vím, tak těžbu ropy už v tuhle chvíli navýšily Arabské emiráty i Irák, je tohle to, co teď má na ty ceny největší vliv, na zlevňování?

Myslím si, že sehrává roli řada jevů. Prvním z nich bylo částečné uvolňování nouzových zásob v některých evropských státech. Dalším důležitým jevem pro tvorbu cen na burzách je pak informace o jisté stabilitě dalšího vývoje výhledu, například německé prohlášení o tom, že tato země počítá až s postupným odchodem od ruských ropných produktů. No a samozřejmě i to vámi zmiňované navýšení těžby ropy. Takže soubor všech těchto okolností a faktů je podle mě příčinou toho, že jsme svědky zklidnění situace na těch trzích.

Reklama

Výběr článků

Načítám