Článek
I když firma Autel Robotics popírá, že by do února 2022, kdy Rusko vtrhlo na Ukrajinu, s Ruskem spolupracovala, přesto ruští vojáci mohou drony EVO Max 4T / Veles využívat. V továrně u Chabarovsku se jich vyrábí 200 až 300 denně, uvedla agentura Bloomberg.
Na podzim 2022 ruská společnost Komax zastupují společnou rusko-čínskou průmyslovou zónu v Číně, začala jednat s vedením chabarovského letiště, které sama spravuje, o tom, že by si u něj postavila velký sklad. Byl by v bezcelní zóně a platily by v něm úlevy z daní. Vyráběly by se tam drony z čínských dílů od firem Autel a SZ DJI.
Komax vede bývalý operativec tajné služby KGB, který je také senátorem v okupované části ukrajinské Chersonské oblasti, což vysvětluje, proč se tyto drony používají především u Chersonu.
Kontakty a spolupráce s Číňany
Na přelomu dubna a května 2023 navštívila ruská delegace Čínu, kde se sešla s představiteli Charbinské výlučné ekonomické zóny a Charbinského technologického institutu, který má vazbu na čínskou armádu.
Obě strany se domluvily na vzniku společného podniku u Chabarovsku a na dodávce stovky stavebnic dronů. Delegace také navštívila sídlo společnosti Autel Robotics a továrnu na drony v Šen-čenu. Na konci května se ruští a čínští představitelé zapojení do projektu sešli se zvláštním vyslancem ruského prezidenta pro Dálný východ Jurijem Trutněvem, který projekt označil za prioritu a slíbil, že pomůže s vyjednáním bezcelních dovozů.
Krátce poté byla v Chabarovsku registrována společnost Aero-HIT, kde slovo HIT je anglickou zkratkou Charbinského technologického institutu. Firmu ovládá Komax.
V červnu 2023 ale čínské firmy z Charbinu od plánů ustoupily ve strachu ze západních sankcí. Nahradila je soukromá čínská společnost Shenzhen Huasheng Industry, která se kvůli tomu loni dostala na americký sankční seznam. Další komplikací bylo čínské rozhodnutí ze září 2023 omezit export dronů, které lze využívat vojensky, včetně dílů pro ně. Kvůli tomu byly zrušeny už podepsané kontrakty. Rusko přitom předem zaplatilo 65 milionů rublů.
Výroba běží
Linka na drony v Chabarovsku však byla dokončena. V lednu 2024 poslal Aero-HIT do Kremlu své plány na výrobu dronů Veles, kde žádal o podporu. Čínské díly v něm nezmiňoval a není jasné, zda podporu dostal. Jiné dokumenty však ukazují jeho vazby na ruskou armádu. Drony Veles s čínskými díly zamířily do Chersonské oblasti. V březnu 2024 tam bylo posláno jednomu praporu dvacet dronů přes společnost zaměřující se na nemovitosti, prodej mořských ryb a dopravu nákladů.
Ruské ministerstvo obrany poslalo loni 29. srpna dopis AeroHITu, že si plánuje objednat 5000 FPV dronů Veles a třicet směrových antén. V dronech byly díly od Autelu koupené přes prostředníky, jako byla Američany sankcionovaná firma Renovacio Invest.
Letos v březnu se velitel vojenské jednotky v Pskově obrátil na firmu Aeromar-DV, aby mu pomohla s nákupem sta dronů Veles s tím, že nákup podporuje ministerstvo obrany, protože jsou potřeba „pro zvláštní úkoly v zóně speciální vojenské operace. Společnost Aeromar-DV, která zajišťuje jídlo ruským aeroliniím včetně Aeroflotu, následně oznámila záměr koupit si sto dronů Veles za osm milionů rublů.
Agentura RIA Novosti informovala, že Rusko trojnásobně překročilo plán výroby bezpilotních letadel. „Výroba takovýchto produktů v Ruské federaci už třikrát překročila plánované objemy, “ uvedl premiér Michail Mišustin. Mluvil o výrobě všech typů dronů.